Passar revista

informació obra



Companyia:
LAMiniMAL
Sinopsi:

La protagonista d’aquest espectacle podria ser Raquel Meller. O potser Janis Joplin, la performer Marina Abramović, la coreògrafa Pina Bausch o la mateixa Rosalia. És, en tot cas, una artista del segle XXI, aquella el nom de la qual figura en primera posició a tots els anuncis i cartells. En repassarem l’existència, reconstruïda o potser desconstruïda en diverses versions de si mateixa que corresponen a diferents generacions: una jove actriu de talent, una música consagrada, una ballarina retirada, un assistent de direcció que voldria ser actor, la gran diva… Elles ens parlen, en un seguit de quadres escènics, de l’art, de la transgressió, de l’espectacle. Perquè la revista és transgressió, és posar dalt de l’escenari experiències humanes que trenquen els patrons acceptats per la societat. És l’única manera de fer front a un sistema que fagocita la dissidència i concedeix al mercat el poder d’atorgar valor o no a les creacions culturals. Potser ens cal un sistema nou, i potser només el podrem generar mitjançant la transgressió, l’especialitat de la revista. Només una artista com aquesta vedet que veurem en escena és capaç d’imaginar-se un camí propi, desafiant el que és convencional i conegut des de la mera inconsciència.

Amb aquest esperit, aquest espectacle fa reviure a l’escenari un món de somnis impossibles, un món de fum i de llautó brillant que pren la forma d’un teatre enderrocat, abandonat, venut, comprat i reconquerit per la ciutat, un espai des del qual preguntar-se què és avui la revista i de quina manera el seu poder de transgressió ens pot salvar de la barbàrie.

S’ho pregunten els integrants de LAminimAL Teatre, un col·lectiu escènic nascut el 2010 a la Sala Beckett que ha produït fins ara espectacles com El suïcidi de lelefant hipotecat (2012) i La supervivència de les lluernes (2014), totes dues de Daniela De Vecchi, o Els Reis de Shakespeare escriuen el discurs de Phillipe the Sixth, d’Albert Pijuan, estrenat al Festival de Teatre Indie de Barcelona 2019, entre molts d’altres. Ara produeixen un espectacle que forma part de la programació del Teatre Arnau Itinerant 2021.  

L’Arnau Itinerant és un teatre nòmada, gestionat de manera comunitària, que busca generar una cultura escènica popular i de base. Amb tres anys d’existència, el teatre ha impulsat un seguit de projectes interdisciplinaris entre els quals hi ha espectacles, teatre al carrer, jornades de reflexió o intervencions artístiques. Totes aquestes activitats tenen un eix en comú: la reivindicació de la cultura a través de la memòria, la comunitat i les arts escèniques.

Crítica: Passar revista

05/07/2021

La revolució dels talons

per Jordi Bordes

La darrera peça de l'Arnau itinerant s'ha representat dins del Grec. Un moviment que vol ser indominable per reivindicar la reforma i programació social del teatre de l'Ajuntament abandonat des de fa més d'una dècada, entra en l'espai protoinstitucional de l'Institut de Cultura de Barcelona. Els de LAminimAL que s'han destacat per unes peces de teatre fragmentat, amb una dosi de surrealisme delirant (Els reis de Shakespeare escriuen el discurs de Phillipe the Sixth) o d'un compromesa reivindicació per la memòria històrica (El suïcidi de l'elefant hipotecat, La supervivència de les lluernes, Apocalypse uploaded) fan ara un cop de taula i plantegen què té de caspa i què té d'avantguarda l'espectacle de revista. Van ser un revulsiu durant la República i també durant el final de la dictadura i la transició, tot i la presència de censors. Però, i ara, segueix sent un referent inconformista o és un reducte de la caspa que el franquisme es va apropiar? Al vídeo, Glòria Ribera i Rodrigo Cuevs, diuen que el format encara té pólvora. Dissabte al matí a Passar revista, van convidar Las Glorias Cabareteras. I van tenir el seu moment de cutrelux (marca Cubana) quan a una de les artistasses se li va desenganxar la sola de la sabata en plena coreografia... Ni la Lina Morgan sortiria d'aquest jardí! Genial desinhibició les de la Glroas Cabareteras...!

L’espectacle de revista parteix d’un món paradoxal. Perquè el pit i cuixa, amb o sense plomes, i l’humor més o menys psicalíptic sonen a tronat, a bordell encobert. Però alhora en el seu escenari es barregen, des de fa anys, artistes que expressen la seva indefinició pel gènere, la seva reivindicació per sentir-se lliures vestint, ballant i cantant (o fent-ho veure). Com en el Rèquiem nocturn, de Pere Faura (que s’inspirava en All that’s jazz, de Bob Fosse), o en  Las chicas del coro (recentment estrenat a l’Almeria i pendent de trobar teatre per fer temporada) es fa sorna de la impopularitat de les ballarines del cor. Que no apareixen en les llums de neó però que són “les que fan bonic”, realment al darrere de la imponent vedet que només ensenya plomes i s’endú la potència del focus. La proposta ha repescat la ballarina del Liceu Alicia Pérez-Cabrero que, als 65 anys, mostra un notable equilibri fent puntes. Tots volen ser Raquel Meller. Assegura Xavier Albertí en la seva ponència sobre el Paral·lel, arran de L'emperadriu del Paral·lel al TNC de fa unes setmanes, que la Meller va ser aquesta artista que va aconseguir arraconar la imatge que la cupletista, darrere l’escena, feia servei de prostitució). En realitat, les interpretacions són d’artista amb cos i ànima, que empodera, diverteix i trasbalsa el públic.

Passar revista s’ha fet al davant mateix de l’Arnau (que no arrencaran obres fins que hagin acabat moltes altres peces faraòniques com ara l’estació de La Sagrera, es lamenten). La Sala Apolo en el seu format escenari (amb una passarel·la central que garantia distàncies i alhora es barrejava entre l’audiència) va convocar en una inusual matinal de dissabte. Pujava les seves aranyes amb bombetes vermelles per donar pas a un espectacle musical, amb una notable orquestració (alternant instruments entre els quals hi havia bateria, contrabaix, guitarra, clarinet, violí i piano) sota la direcció de Neus Soler. LAminimAL es va caracteritzar pel gust del teatre sistèmic, sempre aleatori, amb les fórmules de José Sanchis Sinisterra (Dimecres). Desembolicat el paper superficial que la revista és casposa, han estirat per la banda més punky i s’han tornat a desmelenar. Reivindica l’art per sobre de la direcció (Daniela de Vecchi) i la dramatúrgia (Jordi Casado). I per sobre dels actors, les cantants solistes i les ballarines. Són políticament incorrectes i canten a l’humor de l’horror: l’odi acabarà demà. Implacable acudit.