La Conquesta del Pol Sud ens proposa un trajecte que va de la història individual a la col·lectiva i ho fan combinant testimonis reals en escena i investigació periodística. Aquest cop, s'interroguen sobre un món que camina cap a la reivindicació del rol protagonista de la dona a la societat. El muntatge de La Conquesta del Pol Sud parteix d’una experiència individual de transició, de canvi de gènere, un recorregut vital marcat per la lluita per la identitat, per l’autoafirmació, pel trencament dels motlles. Una experiència que es forja en el si de la cultura europea, a França, i que qüestiona de molt a prop els referents i models amb els quals creixem. La lluita individual de la Raphaëlle Pérez ens parla del canvi col·lectiu que viuen les nostres societats. Alhora, la companyia investiga el tractament del gènere en altres cultures. Potser la divisió entre el masculí i el femení no és més que una simple convenció occidental?
Raphaëlle projecta una mirada sobre un món globalitzat en plena transformació i ens parla sobre lluites i conquestes socials, sobre les minories, sobre l’educació que rebem i els rols que assumim. Què vol dir ser dona? Què vol dir ser home? I, encara més, com podem viure en un món en procés de canvi on sembla que han desaparegut totes les certeses?
Delicada, femenina, sumisa. Princesas a diestro y siniestro, purpurina rosa y zapatitos de tacón. Durante generaciones nos han inculcado cómo teníamos que ser, qué nos tenía que gustar y qué cosas no podíamos hacer bajo ningún concepto. No te cortes el pelo, no juegues a fútbol, siéntate bien. Durante años nos han enseñado a ser las hormiguitas graciosas y amables que proclamaba Pilar Primo de Rivera. Pero… ¿qué es ser mujer? Con esta pregunta empieza ‘Raphaëlle’, el último espectáculo de La Conquesta del Pol Sud, la última parte de la trilogía sobre mujer, identidad e historia que iniciaron hace ya seis años.
Tres documentales escénicos centrados, precisamente, en la experiencia individual de tres mujeres totalmente diferentes y la historia colectiva. ‘Nadia’, el primero de ellos, explicaba la cruda historia de Nadia Ghulam, una niña de Afganistán que sobrevivió al régimen talibán haciéndose pasar por un hombre. Con el segundo, ‘Claudia’, viajamos hasta la Argentina para conocer a una chica que, con 21 años, descubrió que era hija de unos desaparecidos durante la dictadura militar. La protagonista de ‘Raphaëlle’ es la francesa Raphaëlle Pérez, una mujer que nació con genitales masculinos. Identidades recuperadas, perdidas o conquistadas
Leer el resto de la crítica en On Barcelona.