Rebota, rebota y en tu cara explota

informació obra



Direcció:
Agnés Mateus, Quim Tarrida
So:
Quim Tarrida
Vídeo:
Quim Tarrida
Il·luminació:
Carles Borràs
Producció:
Antic Teatre, Festival TNT
Companyia:
Moviment d'Insurrecció Sonora (M.I.S.)
Interpretació musical:
Moviment d'Insurrecció Sonora (M.I.S.)
Sinopsi:

Ens hauria d’esclatar la vida a la cara més sovint…

Sortim a celebrar el futbol en centenars de milers. Ens mengem els plàstics que llencem a l’estómac dels peixos que ens cuinem per sopar. Ens venem els pisos i els apartaments a preus impossibles per a nosaltres mateixos i després ens manifestem contra el turisme. Els nostres amics s’han convertit en polítics i ara viuen en un despatx. Assassinem dones a raó de dues per setmana des de fa 10 anys i nosaltres encara hem de continuar defensant-nos i justificant-nos davant la gent que ens escolta. Això sí, que no falti el minut de silenci a la porta dels ajuntaments amb cada morta.

Les dones no “perdem” la vida, a les dones ens assassinen. Comencem a dir les coses pel seu nom. S’ha de perdre la por a paraules com assassinat, suïcidi, mort, acudit fàcil, merda seca, metàstasi, leucèmia, calvície, grassor, gra de pus, hemorroides, caca, asfíxia, menyspreu, avortament, eutanàsia, poligàmia, ventre de lloguer, adulteri, vòmit, moc sec, colonoscòpia i amor.

Parlar de la nostra passivitat, de l’acció de les gents petites que està canviant el món a poc a poc, de la nostra deixadesa, de l’esperança que ens queda, de l’amor, del desamor, del meu despotisme que ningú no coneix i uns quants pateixen, de la violència, de la meva violència, de la teva violència…

… ens hauria d’esclatar la vida a la cara més sovint…

Premi de la Crítica 2017 a Noves Tendències 

Crítica: Rebota, rebota y en tu cara explota

15/10/2019

La ràbia en art

per Núria Cañamares

El boca-orella n’anava ple. Va fer soroll al Temporada Alta i al Festival TNT de Terrassa i ha rebut diversos premis pel seu potencial innovador. El títol ‘Rebota rebota y en tu cara explota’ i la imatge promocional (un ou esclafat a la cara de l’actriu) reforçaven el caràcter de la peça, que es prometia –si més no– reivindicativa i singular.

No va decebre expectatives. D’una banda, per l’impacte, a la recerca constant d’imatges frapants que juguen amb elements com l’angúnia, la incomoditat o la repetició per situar l’espectador en una posició activa. Queda clar –com es recorda humorísticament– que no es tracta d’un espectacle participatiu, però el públic no rau passiu a la butaca, li toca entomar la plantofada i posicionar-se íntimament davant l’allau de denúncia que etziben amb fermesa els cocreadors de l’espectacle Agnés Mateus i Quim Tarrida.

El bagatge performàtic d’ella i d’art conceptual d’ell dibuixen estampes difícils de suportar perfilades amb un encertadíssim treball de llum i so. I a la forma s’hi suma un fons, un contingut tan esmolat com els ganivets que, un a un, ben afilats, voleiaran fins a clavar-se al cop sec. Aquesta és només una de les fórmules amb què bullen de ràbia contra la violència de gènere, la xacra social que els ha mogut a trepitjar escenaris. Una xacra que veuen plasmada de moltes maneres: en la ficció audiovisual, en l’autoritarisme, en l’insult o en l’acudit simplicista que fins ara es tolerava sense qüestionar el verí de l’escopinada. I que, quan explota, el 016 cau també derrotat. Tenim un problema enormement seriós.

Còmica, propera, energètica, gran en el monòleg (i brillant com a ventríloqua), Mateus fa una exhibició interpretativa de nivell passant per molts registres i situacions –algunes de ben surrealistes– que condueixen el públic per aquest espinós recorregut tan necessàriament imprescindible per poder canviar alguna cosa. El contrast emocional que aconsegueixen en la gairebé hora i mitja de funció és admirable. De la música disco a Vivaldi, de fer saltar espurnes (literalment) al recolliment interior, de la disbauxa trencant la quarta paret a la poesia més sentida.

Mateus canta, balla, sua, crida.... i deixa de respirar. També deixa de respirar. Per les 492 persones assassinades entre 2015 i 2019, registrades amb nom i edat. Algunes sense identitat. Però comptabilitzades. Perquè totes importen i no les volen oblidar.

Un espectacle punyent, que penetra, però que troba els canals per fer-se digerible sense banalitzar la qüestió. No és tasca senzilla i ho aconsegueixen amb discurs i art.