Rebota, rebota y en tu cara explota

informació obra



Direcció:
Agnés Mateus, Quim Tarrida
So:
Quim Tarrida
Vídeo:
Quim Tarrida
Il·luminació:
Carles Borràs
Producció:
Antic Teatre, Festival TNT
Companyia:
Moviment d'Insurrecció Sonora (M.I.S.)
Interpretació musical:
Moviment d'Insurrecció Sonora (M.I.S.)
Sinopsi:

Ens hauria d’esclatar la vida a la cara més sovint…

Sortim a celebrar el futbol en centenars de milers. Ens mengem els plàstics que llencem a l’estómac dels peixos que ens cuinem per sopar. Ens venem els pisos i els apartaments a preus impossibles per a nosaltres mateixos i després ens manifestem contra el turisme. Els nostres amics s’han convertit en polítics i ara viuen en un despatx. Assassinem dones a raó de dues per setmana des de fa 10 anys i nosaltres encara hem de continuar defensant-nos i justificant-nos davant la gent que ens escolta. Això sí, que no falti el minut de silenci a la porta dels ajuntaments amb cada morta.

Les dones no “perdem” la vida, a les dones ens assassinen. Comencem a dir les coses pel seu nom. S’ha de perdre la por a paraules com assassinat, suïcidi, mort, acudit fàcil, merda seca, metàstasi, leucèmia, calvície, grassor, gra de pus, hemorroides, caca, asfíxia, menyspreu, avortament, eutanàsia, poligàmia, ventre de lloguer, adulteri, vòmit, moc sec, colonoscòpia i amor.

Parlar de la nostra passivitat, de l’acció de les gents petites que està canviant el món a poc a poc, de la nostra deixadesa, de l’esperança que ens queda, de l’amor, del desamor, del meu despotisme que ningú no coneix i uns quants pateixen, de la violència, de la meva violència, de la teva violència…

… ens hauria d’esclatar la vida a la cara més sovint…

Premi de la Crítica 2017 a Noves Tendències 

Crítica: Rebota, rebota y en tu cara explota

07/02/2018

Reír por no llorar

per Alba Cuenca Sánchez

Interesante solo feminista de Agnés Mateus hecho en colaboración con Quim Tarrida sobre la discriminación y la violencia hacia las mujeres. En él, vemos una sucesión de escenas muy diferentes que hablan de los distintos ámbitos en los que la mujer sale discriminada, desde el laboral hasta el histórico, pasando por el imaginario popular, el sector cultural y, por supuesto, el maltrato y el asesinato. Lo que empieza desde el humor con un monólogo de formato club de la comedia –y con unas cuantas bromas alargadas más de la cuenta- evoluciona paulatinamente hacia algo mucho más oscuro. Más que los chistes con juegos de palabras y temas no especialmente originales, lo que realmente impacta son los momentos más serios y reivindicativos. El espectáculo gana fuerza cuando pone nombres a las víctimas (tanto las agredidas como las olvidadas por la historia). Y llega también con las metáforas visuales mudas, los momentos en los que un determinado elemento o movimiento de la artista expresa por sí solo, apoyado como mucho por la música y algún que otro juego de luces.

Con todo, se pone una vez más sobre la mesa el drama de las mujeres en una sociedad que, en su fuero interno, sigue partiendo de unos valores machistas y heteropatriarcales. Montajes como este ayudan a visibilizar el problema y a que cuestionemos una serie de actitudes y pensamientos que por desgracia siguen plenamente normalizados.