La paraula “sonoma” no existeix al diccionari. No obstant això, conté partícules del grec soma (‘cos’) o del llatí sonum (‘so’). Cos de so i so del cos. Avui vivim la història amb presses, tan ràpid, que amb prou feines podem seguir-la. Es podria dir que caiem cap endavant i, durant aquesta caiguda accelerada, com en una muntanya russa, cridem. Sonoma seria aquest so del cos mentre cau, la ràbia de l’ésser humà per continuar creient que estem vius, que continuem desperts. Sonoma és el crit de l’home sotmès a aquest ritme, límit de la seva existència, del qual surt l’udol primitiu del cos, el pols de la humanitat per sobreviure i per sentir-se viva. Sonoma és la certesa que allò virtual i allò que és digital ja només poden ser superats per un retorn a l’origen.
Marcos Morau reprèn les idees essencials de la peça que va crear el 2016 per al Ballet de Lorraine Le Surréalisme au service de la révolution, a partir de la figura de Buñuel, al voltant de la Calanda rural i el París cosmopolita, entre la disciplina jesuítica i la llibertat surrealista. Ara, tot aquest microcosmos es desenvolupa i s’amplia a Sonoma, per al seu projecte amb La Veronal. Sonoma neix de la necessitat de tornar a l’origen, al cos, a la carn, per perdre’s en un viatge entre el somni i la ficció on el que és humà es troba amb el que és extraordinari. Perquè, a més, Sonoma, en llengua indígena, significa “vall de la Lluna”. Segons el mite, la Lluna ve a arraulir-se a les seves planes cada nit. I allí els crits, els udols i les detonacions dels tambors formen un pols hipnòtic, com el d’una cançó de bressol que, lluny d’activar-nos, ens acompanya i ens calma.
Buñuel no ha estat mai tan actual: ell va poder veure perfectament el que ens oferia el futur, quan va trobar en el soroll dels tambors de Calanda i tot el Baix Aragó, aquest crit adreçat directament a les vísceres. Perquè Buñuel ja hi va ser, aquí, escoltant com sona l’abisme que s’obre quan la imaginació humana és lliure, però no és lliure l’home.
Inauguración oficial de la edición 2023, con una apuesta segura como es La Veronal. Mucho movimiento en la Plaza Mayor porque, aunque la pieza tenga momentos espectaculares, la falta de visión del espacio hizo mover a más de uno la dirección de sus pasos. No era el mejor espacio para poderla disfrutar en su totalidad.
Una altura más adecuada para que los momentos de suelo no pasaran desapercibidos para la mayoría de espectadores, no hubiera estado de más. Aún así, Sonoma es un montaje superlativo, poderoso y espectacular. Una buena carta de presentación para entrar en el universo de La Veronal.
La pieza destila tradición, esos tambores que resuenan por toda la Plaza Mayor, incluso los momentos donde la oscuridad inunda algo más que la plaza, y las tinieblas se apoderan del escenario, pone al espectador en el compromiso de una no visión, de una vuelta a aquello de lo que no conseguimos desligarnos, que sigue presente generación tras generación.
Un estallido nos devuelve a la vida, nos aleja de las oscuridades. Aunque no fue suficiente para hacernos vibrar y disfrutar de la pieza de la mejor manera. Toda una lástima la elección del especio por parte de la organización pero también de las reiteradas faltas de respeto de la gente cuando se trata de un espectáculo de calle, que cuando no entiende o no le interesa, en vez de hacer mutis por el foro, y dejarnos disfrutar a los demás, nos lo hace saber a voz en grito.
Sonoma y La Veronal se merecen más y mejor. ¡Ojalá lo podamos volver a ver en una atmósfera más adecuada!