Trilogia Cadela Força- La núvia i el Bona nit Ventafocs

Nous formats | Teatre

informació obra



Sinopsi:

Just després d'estrenar-la al Festival d'Avinyó, Carolina Bianchi debuta a Espanya amb aquest muntatge. A l’escenari, amb el col·lectiu que dirigeix, Cara de Cavalo, crea un viatge a l’abisme, un forat enmig del desert, una capbussada en la violació, un descens a l’infern. “Es tracta de ressuscitar una performance —explica l’artista— en un intent de trobar pistes a un enigma difícil d’anomenar, a una memòria massa incompleta per tocar-la. Quin buit hi ha entre una relliscada i la mort? Què somia aquest cos adormit? Com podem passar per aquesta fragmentació entre memòria i somni, entre imaginació i realitat factible? Què es fa amb tota aquesta informació? Què passa quan algú sobreviu?”

Carolina Bianchi és una directora de teatre, escriptora i intèrpret brasilera amb seu a Amsterdam. Les seves obres parteixen d’una perspectiva de crisi per llançar confabulacions sobre el gènere, la violència sexual i la història de l’art. Les seves posades en escena combinen referències diverses a la literatura, el cinema i la pintura, són plenes d’elements musicals i proposen una confrontació constant amb tot allò que sembli una veritat absoluta.

Aquest primer capítol de la trilogia, que serà seguit de The Rape Scene (2024) i The Broderhood (2025/6), és la darrera creació de Carolina Bianchi amb el col·lectiu Cara de Cavalo, amb el qual ha produït fins ara els espectacles O Tremor Magnífico (2020), LOBO (2018), la performance Quiero hacer el amor (2017) i la lectura performance Mata-me de Prazer (2016).

Una producció de Metro Gestão Cultural (el Brasil) i Carolina Bianchi y Cara de Cavalo.Coproduït pel Festival d’Avignon, KVS (Brussel·les), Maillon, Théâtre de Strasbourg - Scène européenne i Frascati Producties (Amsterdam). 

Aquest espectacle s'estrena el 6 de juliol de 2023 al Festival d’Avinyó.

Residència per acabar la peça i construcció de l’escenografia: La FabricA, Festival d’Avignon.

Residències: Frascati Theater, DAS Theatre (Amsterdam), Festival Próximamente/KVS (Brussel·les), Festival 21 Voltz/Central Elétrica (Porto), Pride Festival (Belgrad), Greta Galpão (São Paulo) i Espaço Desterro (Rio de Janeiro).

Hi donen suport: Fundació Ammodo, DAS Theatre Master Program, 3 Package Deal of the AFK - Amsterdams Fonds voor de Kunst / Coalition: DAS Theatre, NDSM and Over ’t IJ Festival, Theater Der Welt i Kaaitheater.

Crítica: Trilogia Cadela Força- La núvia i el Bona nit Ventafocs

22/07/2023

És lícit rebentar els codis del teatre?

per Jordi Bordes

La catarsi ha mort. Visca el teatre. Carolina Bianchi ha saltat de pantalla en la que ha de ser la primera part d'una trilogia que reflexiona (i reacciona) sobre l'abús i la violació. Va des d'una conferència performativa raonada i complexa a un quadre que alterna la representació, el simbolisme de les mortes de Juárez (recorden el dolor del 2666 de'n Rigola, a partir de la maratoniana adaptació de la novel·la de Roberto Bolaño?) amb l'experimentació: autoadministrar-se una droga per perdre els sentits i deixar que la companyia completi l'escena. De les dues hores i mitja de la funció (que ho és) ella està conscient la primera hora. Fins ara, totes les pèrdues de consciència eren simulades. Ara, ja no. Bona Nit Ventafocs és un psicotròpic que utilitzen algunes persnes per anul·lar la seva companya i abusar-ne d'ella sense que ella senti rtes ni tampoc pugui recordar gaire res. Entra en una nebulosa de la que surt quan deixa de fer efecte el medicament.

Bianchi pren la decisió ingènua de Pippa Bacca de creure en la bondat de la gent. Aquesta va preparar, durant dos anys, un viatge amb autoestop que l'havia de dur d'Italia a Jerusalem: va aparèixer violada i assassinada a Turquia. La perfofrme compta amb la complicitat dels seus actors en aquest abandonar-se; no es deixa perdre per les carreteres més insegures d'Europa. És evident que tot el que es realitza és consentit, tot i que no en sigui conscient en el moment en què se l'agredeix. És un salt de pantalla a l'abisme. Per un precipici similar al de Romeo Castellucci (Inferno, Purgatorio...) Angelica Liddell (The scarlet letter), Jan Fabre (Belgian rules) O Rodrigo García (4), espais en què se superen nous límits des de la degradació (voluntària) dels intèrprets, quan no són ells mateixos els que se la infringeixen (que és el més honest).

Cadela Força desconfia de la simplificació i dels eslògans reduccionistes. Com Juana Dolores, posa en qüestió la bondat del feminisme (Hit me if i me pretty). Bárbara Mestanza ha estrenat recentment un treball (Sucia) sobre el cas d'abús de fa una dècada. És evident que encara té la ferida oberta i que se centra en rivalitzar i arraconar les actituds masclistes (però sense poder trobar còmplices entre els companys). Bianchi no troba sortida; també pensa que és naïf parlar que la supervivència de les done violades sigui la venjança per als seus abusadors. Estima que la violació no es produeix pr desig si no per gaudir del poder, del domini de l'altra.

La matrícula del cotxe indica clarament quin és el déu destí "Fuck catarsi". Sí aquest és el primer capítol d'una trilogia, costa imaginar cap a on viraran els altres dos episodis. La catarsi s'ha estimbat pel barranc. A veure on depara aquest teatre veritat que aclapara però no invoca a cap canvi. De moment, el que és evident és que commou, horroritza i desorienta. Ara, amb la brúixola borratxa cap a on s'ha de trobar el camí de sortida? L'entrega és absoluta i la coreografia de la vulnerabilitat fa que molt moments alguns espectadors ho contemplin amb incredulitat. I tambe cal advertir que no és una acció que es pugui considerar gratuïta inconseqüent, tot ve perfectament avalat per la raó (i pel dubte), Ara que això respongui a les convencions (obertes, transversals, receptives) del teatre ja és un altre tema. Donarà de què parlar, això segur.