Vorònia

informació obra



Il·luminació:
Albert Faura
Producció:
Mercat de les Flors, La Veronal, Théâtre National de Chaillot, Hessisches Staatsballett Darmstadt Wiesbaden, Tanz im August Berlin, Grec 2015 Festival de Barcelona
Direcció:
Marcos Morau , Sol Picó
Coreografia:
Marcos Morau i els intèrprets
Dramatúrgia:
Roberto Fratini, Pablo Gisbert
Intèrprets:
Joaquín Collado, Jony López, Sau-Ching Wong, Lorena Nogal, Shay Partush, Manuel Rodríguez, Giacomo Todeschi
Escenografia:
La Veronal, Enric Planas
So:
Marcelo Lastra
Companyia:
Jordi Cortés / Associació Kiakahart
Sinopsi:

La foscor i les tenebres regnen al fons de la cova Vorònia, una cavitat de més de 2.000 metres de profunditat situada a Geòrgia, al Caucas occidental. És, segurament, l’escenari ideal per a una exploració del mal com la que es disposa a emprendre aquesta companyia de dansa, formada l’any 2005 per un conjunt d’artistes procedents dels mons de la dansa, el cinema, la fotografia i la literatura que buscaven nous llenguatges d’expressió. En aquesta peça opten per una contraposició d’imatges constant i per una desconstrucció del moviment que confereix a la coreografia un caràcter abstracte i, de vegades, fins i tot violent. L'espectacle explora conceptes com la moral humana i la religió. I Vorònia constitueix, en aquest context, l'al·legoria d'un infern, a la manera de l'hades clàssic o els cercles de "La Divina Comèdia", que La Veronal representa mitjançant les figures i imatges simbòliques que omplen l'escenari.

Lorena Nogal, premiada als P. de la Crítica 2015, categoria ballarina

Espectacle finalista de dansa. Premis de la Crítica 2015

Manuel Rodríguez, finalista a la categoria de ballarí dels Premis de la Crítica 2015


Crítica: Vorònia

02/07/2015

ESCENES FASCINANTS ENS CONDUEIXEN A L’INFERN

per Montse Otzet

Vorònia, nom de la cova més profunda del món, situada a Geòrgia, no es queda al marge dels muntatges als que ens té acostumats Marco Morau, doncs tot el contrari, l’obra és un esglaó més, no cap a l’infern, sinó cap a la glòria d’un coreògraf i companyia que segella el seu estil en cada nova producció.

A l’igual que en anteriors muntatges com, Islàndia, Rússia i Siena, Marcos Morau i els seus col·laboradors, en aquesta ocasió Roberto Fratini i Pablo Gisbert-El Conde de Torrefiel, responsables de la dramatúrgia, escullen un lloc, ciutat o país, no per parlar d’aquest indret en concret, sinó per utilitzar-lo com eina per debatre sobre una idea, un pensament que en Vorònia recau sobre el mal. Un tema aquest ampli que es podria tractar des de diferents àmbits, però que els autors han enfocat des de la religió, món on el mal és un dels grans protagonistes, i des d’una dramatúrgia conceptual que ajuda, i molt, a embolcallar un contingut dens.

El mal és com un laberint, com un rierol que avança i es va filtrant en les diferents capes socials fins arribar a corrompre i podrir el bé i la innocència. El mal també és un enigma perquè no sabem ben bé què és i on es troba.

En el buit d’aquesta cova, precipici moral, es magnifica i es venera la maldat, si bé hi ha un contrapès a favor de la bonda i innocència visualitzades en la persona de Jeroni March, un nen de 12 anys que es manté en escena quasi la totalitat de l’obra, aconseguint, en determinats moments, una presència tan delicada com contundent.

Referències a religions com el judaisme, islamisme i el catolicisme; dogmes establerts que manipulen a l’esser humà;  frases projectades que condemnen al temor de la foscor;  rituals inquietants i perversos, prenen forma i volum a través de la notable interpretació de 8 ballarins, més de 10 figurants i de la presència i colpidora veu del tenor Antoni Comas. Així com d’un exquisit disseny de so i concepció sonora, d’una il·luminació que en molts cops es perfila com absoluta protagonista del fragment, i d’una escenografia inquietant gràcies a unes cortines darrere de les quals apareixen i desapareixen éssers en estat tant de solemnitat com d' horror.

Pel que fa a la coreogràfica, Morau i els seus ballarins, continuen dins un llenguatge que ja és propi de la companyia però que es queda estancat i no avança com ho fa el conjunt de l’obra. El gest trencat i espasmòdic  arriba a ser excessivament reiteratiu i la seva energia resta dins  l’espai que encercla als intèrprets, sense traspassar aquesta barrera. De totes maneres, hi ha moments, malauradament pocs, on s’observa que quan aquest gest desarticulat es mescla amb moviments més amplis i respirats, la frase coreogràfica guanya de forma notable.

Vorònia hipnotitza gràcies a moltes de les seves escenes, imatges que colpeixen per la seva gran teatralitat i que pugen d’intensitat gràcies a efectes recurrents i infalibles com per exemple i per citar-ne dos: situar a vuit ballarins executant a l’uníson el mateix gest, o escollir fragments operístics molt populars com és Va, pensiero de Nabucco.


Trivial