Proteu i Júlia, Valentí i Sílvia d’"Els dos cavallers de Verona"; Benedicte i Beatriu, Claudi i Hero de "Molt soroll per no res", i el quartet de cavallers i el quartet de dames de "Treballs d’amor perduts"... Parelles d’amants com aquestes omplen les obres teatrals de Shakespeare, del naixement del qual es va celebrar el 450 aniversari el passat 2014. Totes aquestes parelles representen algunes de les moltes maneres en què esclata i es manifesta l’amor i que poden anar dels idil·lis encisadors als amors galants i superficials, de les astúcies gens netes a les hostilitats aparents que amaguen les febleses.
Aquestes històries, interpretades ara per un planter excel·lent d’actors i actrius, es van escriure fa quatre-cents anys però els sentiments amorosos i les seves manifestacions amb prou feines han canviat. Els conflictes sentimentals retratats per Shakespeare desfilaran davant dels nostres ulls amb les intervencions del personatge d’un observador burleta, el clàssic fool shakespearià i amanits amb la presència de la música i les cançons. Les mil cares de l’amor, segons el dramaturg més gran de tots els temps.
Espectacle premiat en la categoria de vestuari. Premis de la Crítica 2015
Joc teatral hàbilment teixit pel bon dramaturg Guillem Jordi Graells, que s´inicía i finalitza amb els quatre cavallers i les quatre dames de Treballs d´amor perduts. L´acció comença tot just fet el vot de castedat per part d´ells, i l´arribada de les quatre dames que acabaran pertorbant –los. Elles imposen com a mínima deferència d´educat hospedatge, la representació per part de tots dels embolics i amors i desamors de les dobles parelles d´Els dos cavallers de Verona (el díscol Proteu i la soferta Júlia, el misogin reconvertit Valentí i l´altiva i seductora Silvia), i de Molt soroll per no res (els solters “convençuts” Benedicte i Beatriu i l´enamoradís però rancuniós Claudi i l´enamoradisa i sincera Silvia). Teatre dins del teatre, Shakespeare dins de Shakespeare. Tot servit per un magnífic elenc d´actrius i actors que ens fan arribar de forma àgil i ben dita i interpretada els textos del genial escriptor anglès. Moments especialment brillants per part de la parella Benedicte i Beatriu, interpretada per Silvia Bel i Jordi Boixaderas, de la entranyable rebutjada Júlia, interpretada per Rosa Renom i del cap de la casa que va perdent paulatinament normes i convenciments, ben matisat per Alex Casanovas. Molt bé també la resta del reconegut elenc : Mercè Pons, Ariadna Gil, Joel Joan, Roger Casamajor i Laura Albert (mestre de cerimònies i que es desdobla en diversos personatges, músic violinista inclòs). Una músic polivalent (teclats, percussions), Núria Andorra crea encertats ambients sonors. Altre aspecte és les diverses parts cantades, que malgrat està ben defensades per part dels actors, penso que queden un xic posades en calçador i rellentint-se´n una mica el bon ritme de la representació (hora i mitja sense descans). Tots ells dirigits amb encert per en Josep María Mestres.
Un Shakespeare més que correcte i un bon i àgil espectacle (co-producció del Grec 2015 i Anexa), ideal per una nit estiuenca i que tot sembla apuntar que tindrà una continuïtat tardorenca al Teatre Poliorama de Barcelona.
text. ferranbaile@gmail.com