El desig del cor parla d’una família disfuncional (com totes) que espera el retorn de la seva filla d’Austràlia. Durant aquesta espera, al menjador de casa es materialitzen els desitjos, les pors i les pulsions més viscerals que allunyen el pare, la mare i la tieta, del que s’espera d’ells, segons els rols que marca la societat. El model familiar té unes lleis clares, i hi ha coses que hi caben i coses que no: desitjar la teva filla, tenir por a la mort o menjar-te a tu mateix, són algunes de les coses que aquesta família pot arribar a imaginar, perquè a dins de la imaginació cap tot. Amb les seves projeccions ens faran riure i ens faran reflexionar.
Durant tota la peça, els personatges hauran d’exercir un control extrem perquè els seus pensaments no prenguin forma i no es facin reals, i tant les escenes còmiques i surrealistes com els conflictes més profunds passen per un mecanisme de censura. S’equivoquen i tornen a començar en un sistema de prova i error: entren en un bucle interminable, un bucle en el qual les paraules i les accions es repeteixen una vegada i una altra. Cada vegada que imaginen alguna cosa, aquesta imaginació entrarà en conflicte amb la seva estructura: es congelaran a sobre de l’escenari i tornaran a començar, evitaran l’error i prendran un altre camí. No hi ha manera de sortir del bucle, perquè no hi ha manera de sortir dels traumes familiars.
Aquest és un dels 21 projectes seleccionats dins la primera convocatòria conjunta de Textos i projectes 21-22 “On el teatre batega” que s’organitzen des dels Teatres de Proximitat.
Si a La casa del dolor (TNC) la família espera el fill per celebrar el seu graduat de piano, a El desig del cor, esperen la filla del seu viatge a Austràlia. En totes dues, la taula de menjador es convertirà en una mena de taula d'operacions en què s'analitzarà els vicis de les famílies. Lucía del Greco ha volgut rescatar una part del text Cor blau, de Caryl Churchill, del 1997 per indagar en el laberint de les influències positives i tòxiques en el sí familiar. Sobre aquesta recerca, però, hi plana la forma, per sobre, implacable. És un treball de compenetració entre tots els intèrprets que exigeix concentració, una notable fredor en l'actitud dels personatges i una exagerada precisió per repetir bona part dels moviments.
El desig del cor parteix d'un treball de repetició. I d'evolucio d'aquesta repetició. Com si fos una prova científica per descobrir l'ADN de les famílies. L'obra imagina un teatre quàntic, com qui juga a un laberint en què ha de trobar el camí perquè el ratolí capturi el tall de formatges de les revistes infantils. El traç avança i retrocedeix quan troba un camí tallat. És la forma per anar descobrint les possibles digressions d'una situació aparentment feliç i quotidiana. A mesura que el viatge es bifurca en camins més estrets i foscos, emergeix una violència sexual, una antropofàgia (Ai, Demèter, que provoques una tortura als que només volien parar una taula per a tothom, ben lluent, de fusta noble!!), una incomoditat que fa la cambra irrespirable. El gust per la contemplació va pervertint-se en un molest i angoixant quadre de misèries. Com a les proves de frontisses d'Ikea, quan es força fins a l'infinit un calaix, acaba petant. La família té una obsolescència programada que s'activa, arran de l'empancipació del primer fill/a. A partir de llavors, els equilibris trontollen i apareixen les obsessions que s'havien controlat callades, fins aquell moment. Els cinc (tieta, pares, i dos germans) que han conviscut en aquella casa durant anys, ara, topen contínuament. I no entenen per què. Ni la banda sonora amable i tendre de Time after time amaga aquesta incomoditat; en tot cas, la fa més estranya. En la nova relació tot queda desenfocat, distorsionat.
Darrerament, ha cobrat interès el treball de Churchill (Londres, 1938) als teatres de Barcelona. Comptem, per exemple, amb Lluny (Sala Beckett, 2013); El setè cel (Sala Beckett, 2014), Top girls (Akadèmia, 2016), I només jo vaig escapar-ne (2021). Una autora de més de 80 anys que encara indaga (cada cop cap a uns paratges de majors cataclismes) demostra una voluntat de ferro. El seu teatre no està pensat per al gaudi d'un espectador acomodat, si no per buscar el dolor en alguna fissura d'aquell cos. Descriu la mateixa buidor de les comèdies de bulevard (El nom, Art) però amb una agror molt centreeuropea: Treballs com Vernissatge de Havel; O La Peggy Pickitt veu la cara de Déu de Roland Schimmelpfennig sintonitzen millor en aquest teatre íntim quàntic, d'explosions profundes i agres. L'humor un punt absurd i els moviments coreogràfics (en els quadres del ball) proven de trencar la contundència de la paraula, aporten ritme des de la diferència de temperatura del mateix material. El gat de Schroedinger (viu o mort) sempre està a les fosques i incòmode dins de la famosa caixa.