La voix humaine

informació obra



Companyia:
Toneelgroep Amsterdam
Traducció:
Peter van Kraaij, Halina Reijn
Dramatúrgia:
Peter van Kraaij
Intèrprets:
Halina Reijn
Escenografia:
Jan Versweyveld
Il·luminació:
Jan Versweyveld
Producció:
Toneelgroep Amsterdam
Estrena:
Grec 2015, Grec 2015
Sinopsi:

El públic barceloní va conèixer Ivo van Hove i la seva companyia gràcies a l’espectacular "Tragèdies romanes" (Grec 2013) i, després, a "The Fountainhead" (Grec 2014). Enguany, però, veurà la vessant més íntima d’aquest director d’escena en un clàssic del teatre del segle XX signat per Jean Cocteau. L'actriu Halina Reijn interpreta en solitari aquest muntatge sobre una dona que parla per telèfon amb el seu amant i mira de retenir-lo desesperadament. És una gran actriu de teatre, cinema i televisió que, en la visió de Van Hove, se’ns mostra darrere una finestra. Es convida així el públic a espiar la intimitat d’una tragèdia sentimental, un diàleg que les fallades de la comunicació telefònica converteixen en un monòleg punyent. Un muntatge mai vist fins ara a Barcelona que ens mostra un aspecte nou, allunyat de la grandesa i l’espectacularitat de muntatges anteriors d'Ivo van Hove, però íntim, intens i captivador.

Crítica: La voix humaine

03/07/2015

Ivo van Hove es mou tan magistralment en les distancies curtes, com quan ho fa quan s'enfronta a l'èpica shakespeariana

per Ramon Oliver

Una habitació buida, constitueix sens dubte una bona metàfora d’una vida que és a punt de quedar-se buida perquè és a punt de perdre l’únic que en aquest moment la pot fer sentir viva. Qui sap: si la persona supera el dol, és possible que l’habitació es pugui tornar a omplir. Però de moment, el que resta en ella són només les petjades de l’ésser estimat que és a punt d’abandonar-la ( que de fet ja ho fet, encara que la persona es vulgui seguir enganxant  al fil de l’esperança; en aquest cas, al fil d’un telèfon) , representada per unes sabates que són ensumades, llepades i besades com si del mateix estimat absent es tractés.

Així, amb aquestes premisses, és com el gran Ivo van Hove (“Tragèdies romanes”, “La deu”)  s’apropa al cèlebre monòleg telefònic de Cocteau que recull l’última conversa –telèfon de per mig- entre una dona, i l’home que ha sigut el seu amant i el seu gran amor al llarg dels darrers cinc anys. El director situa la seva protagonista a l’interior d’aquesta habitació buida i oberta a un gran finestral que nosaltres contemplem amb complicitat voyeurista des de fora. Una finestra indiscreta que en té quelcom de hitchcockiana, i que sembla també per moments evocar-nos l’atmosfera d’aquells quadres d’Edward Hopper en els quals la solitud apareix sempre desoladorament emmarcada. En aquesta habitació convertida en metàfora de l’ànima de la seva habitant, ni la llum ni el temps responen a criteris realistes: com podrien fer-ho, quan la realitat s’ha convertit en quelcom irreal perquè ha desaparegut allò que li donava sentit? A l’esplèndida Halina Reijn li toca moure’s al ben mig d’aquest temps distorsionat en el que els silencis neguitosos són seguits de paraules que s’atropellen les unes amb les altres, en un intent desesperat de que l’estimat en capti tots els matisos . De vegades, mostrant falsa seguretat i enteresa. De vegades, exhibint totes les ferides i tota la vulnerabilitat. Sovint, mentre paraules i silencis es barregen amb els sorolls que venen del carrer quan s’obre el gran finestrals, ressons de Beyoncé i paraules cantades per Paul Simon que ens parlen també de l’esquinç del abandonament. Aconseguirà aquesta persona abandonada superar el seu dol? Ivo van Hove sembla dubtar-ho . I – en el que podria ser una altra referència hitchcockiana que visualitza la mòrbida atracció de l’abisme que provoca alhora vertigen- deixa al final una finestra oberta a la desesperació sense punt de retorn. No sabem si a Cocteau, li hagués agradat el nou final que sembla així planejar sobre la seva obra. Però dubto que aquest muntatge i la seva intèrpret , no haguessin despertat igualment la seva admiració.   


Trivial