Nadia

Teatre | Nous formats

informació obra



Companyia:
La Conquesta del Pol Sud
Producció:
Grec 2014 Festival de Barcelona, CCCB , La Conquesta del Pol Sud, Velvet Events, S.L
Dramatúrgia:
Nadia Ghulam, Carles F. Giua, Eugenio Szwarcer
Intèrprets:
Nadia Ghulam, Carles F. Giua, Eugenio Szwarcer
Direcció:
Carles Fernández Giua
Escenografia:
Eugenio Szwarcer
Vídeo:
Eugenio Szwarcer
Il·luminació:
Luis Martí
So:
Damien Bazin
Sinopsi:

Una noia afganesa protagonitza aquest documental escènic per transmetre’ns la seva experiència, una història que enllaça el seu passat a Kabul amb el seu present a Barcelona i que projecta una mirada d'esperança cap al futur.

La Nadia va néixer a Kabul ara fa 27 anys. Quan en tenia 8, durant la guerra civil posterior a la retirada soviètica, va patir greus ferides a causa d’un bombardeig. La perseverança de la seva mare li va salvar la vida. Instaurat el règim dels talibans i amb greus seqüeles físiques, va haver de fer-se passar per un noi per mantenir la seva família. Aquesta representació increïble va durar gairebé deu anys. El 2006, gràcies al treball d'una ONG, viatja a Barcelona, ja com a dona. Avui estudia cooperació social, ha recuperat la seva vida i està implicada en tota mena d’activitats dedicades a divulgar la cultura afganesa i la situació de les dones al seu país: des d’un documental televisiu fins a diversos llibres i, ara, aquesta peça teatral en què la mateixa Nadia, utilitzant imatges reals i material documental, transmet la seva experiència i mira cap al futur. Nadia parla de la Nadia, però també de nosaltres, de les nostres creences, de la informació, l’amistat, l’educació i la llibertat. Nadia és un diàleg entre cultures. Un espectacle documental pensat per voltar per escenaris de tot el món.

Crítica: Nadia

07/02/2016

De aquellos espectáculos que verlos te cambia la vida

per Elisa Díez

Ayer viví una noche teatral mágica, de aquellas donde la comunión entre lo que te están explicando y lo que estás viviendo es tan fuerte que al final rompes a llorar. Y no es un lloro, por la dureza de las situaciones que te relatan, sino más bien por la valentía con la que lo hacen.

No iba a ciegas, conocía por encima la historia de Nadia, me acordaba de cómo los medios trataron el caso cuando llegó a Catalunya para operarse y después cuando se estrenó en el Grec 2014 recordaba retazos de lo que había explicado Carlos Fernández Giua en su presentación, pero obviamente todo ella era simplemente un breve resumen de lo que explica el montaje, que también resume porque la dureza de la vida que han visto los ojos de Nadia no nos la podremos llegar a imaginar jamás, por muchas obras e imágenes que nos muestren.

Nadia es teatro documental sin actores, donde la misma protagonista nos explica la historia en tercera persona, la mayor parte del tiempo, como si quisiera desprenderse de un personaje, el que fue y del que ahora ya sólo queda el recuerdo. Evidentemente con un guión previo y sabiendo en todo momento qué contar y qué no, hasta donde llega el cuento y como bien se encarga de remarcar en alguna ocasiones, "un poco de imaginación, por favor".

Para mentes y corazones sensibles no hay una dureza excesiva, hay más dureza en cualquier noticiario. Pero la manera en que Nadia explica su vida a medio camino entre la ternura, la ironía, sin restarle dramatismo, simplemente una relato de como tuvo que armarse de valor, convertirse en otra persona, para sobrevivir y además vivir con ello más de diez años. Durante los noventa minutos de cuento de no ficción nos damos cuenta una vez más lo afortunados que somos, la libertad con la que gozamos es la que otros, como Nadia, soñaban encerrada en su personaje. (...)