Nadia

Teatre | Nous formats

informació obra



Companyia:
La Conquesta del Pol Sud
Producció:
Grec 2014 Festival de Barcelona, CCCB , La Conquesta del Pol Sud, Velvet Events, S.L
Dramatúrgia:
Nadia Ghulam, Carles F. Giua, Eugenio Szwarcer
Intèrprets:
Nadia Ghulam, Carles F. Giua, Eugenio Szwarcer
Direcció:
Carles Fernández Giua
Escenografia:
Eugenio Szwarcer
Vídeo:
Eugenio Szwarcer
Il·luminació:
Luis Martí
So:
Damien Bazin
Sinopsi:

Una noia afganesa protagonitza aquest documental escènic per transmetre’ns la seva experiència, una història que enllaça el seu passat a Kabul amb el seu present a Barcelona i que projecta una mirada d'esperança cap al futur.

La Nadia va néixer a Kabul ara fa 27 anys. Quan en tenia 8, durant la guerra civil posterior a la retirada soviètica, va patir greus ferides a causa d’un bombardeig. La perseverança de la seva mare li va salvar la vida. Instaurat el règim dels talibans i amb greus seqüeles físiques, va haver de fer-se passar per un noi per mantenir la seva família. Aquesta representació increïble va durar gairebé deu anys. El 2006, gràcies al treball d'una ONG, viatja a Barcelona, ja com a dona. Avui estudia cooperació social, ha recuperat la seva vida i està implicada en tota mena d’activitats dedicades a divulgar la cultura afganesa i la situació de les dones al seu país: des d’un documental televisiu fins a diversos llibres i, ara, aquesta peça teatral en què la mateixa Nadia, utilitzant imatges reals i material documental, transmet la seva experiència i mira cap al futur. Nadia parla de la Nadia, però també de nosaltres, de les nostres creences, de la informació, l’amistat, l’educació i la llibertat. Nadia és un diàleg entre cultures. Un espectacle documental pensat per voltar per escenaris de tot el món.

Crítica: Nadia

25/07/2014

Un viatge que pot canviar el nostre punt de vista

per Aída Pallarès

Nadia Ghulam va néixer a Kabul, l’Afganistan, fa 28 anys. Quan en tenia vuit, durant la guerra civil posterior a la retirada soviètica, va patir greus ferides a causa d’un bombardeig. Un cop instaurat el règim talibà i encara amb seqüeles físiques, va haver de fer-se passar per un noi per mantenir la seva família. Una mentida que va durar gairebé deu anys: fins al 2006 que, gràcies al treball d’una ONG, arriba a Barcelona. És el que explica Nadia, l’espectacle creat per ella mateixa i Carles Fernández Giua que es pot veure fins diumenge al CCCB.

Nadia és un documental escènic en forma de monòleg-entrevista interpretat per la mateixa protagonista de la història. Un espectacle més o menys multidisciplinari que combina diferents llenguatges com l’audiovisual (fragments del viatge que va fer la companyia a Kabul), la paraula i el moviment. No es tracta, doncs, d’un mockumentary, tot i que evidentment al reconstruir la realitat ja l’estem transformant i teatralitzant. De fet, és la pròpia Nadia qui, amb la col·laboració de Fernández Giua, ha elegit i escrit els passatges de l’espectacle. I com a El secret del meu turbant, el llibre escrit per Ghulam guanyador del Prudenci Bertrana l’any 2010, ha optat per deixar fora els mals records, les escenes més doloroses de la seva vida. Una decisió que evidentment tenyeix d’esperança el muntatge però alhora li otorga un to un xic naïf. Tenint en compte que ja és una recreació d’uns fets, i que veritat i mentida són pràcticament indissociables en la representació artística, per què no fer un pas més i atrevir-se a buscar la realitat a través de la ficció? Al meu entendre, i sóc conscient que possiblement no és la voluntat original dels autors, això faria de Nadia un producte més compromès, més colpidor.

També és cert que hi ha persones, com Wajdi Mouawad, que després de viure una infància traumàtica necessiten explicar-ho, fer teràpia. Altres, com Nadia Ghulam, prefereixen pensar el passat des del present i recordar que després de la nit arriba el dia. Que de tot se’n pot aprendre alguna cosa. Perquè el relat de la Nadia és una història de superació, un exemple d’algú que va lluitar per sobreviure i que anhelava, per damunt de tot, la llibertat. D’una dona que durant deu anys només podia ser ella mateixa a través de la imaginació. Però a més, la història d’aquesta afgana de 28 anys és un testimoni més del funcionament del món. Les seves cicatrius no només ens parlen de la història de Kabul, sinó que són un exemple de com els interessos d’Occident incideixen directament en la vida de milions de persones. I més enllà de l’esperança, el que realment ens proporciona la Nadia és un desplaçament del nostre punt de vista. I això encara és més necessari.