Neus Català. Un cel de plom

informació obra



Autoria:
Carme Martí
Dramatúrgia:
Josep Maria Miró
Direcció:
Rafel Duran
Intèrprets:
Mercè Arànega
Escenografia:
Pep Duran
Vestuari:
Pep Duran
Il·luminació:
Quico Gutiérrez
So:
Lucas Ariel Vallejos
Ajudantia de direcció:
Mònica Bofill
Producció:
Sala Muntaner
Estrena:
Grec 2015
Companyia:
T de Teatre
Sinopsi:

Neus Català i Pallejà va néixer el 1915 en el si d'una família pagesa dels Guiamets (Priorat). Un any després d’haver esclatat la Guerra Civil es va establir a Barcelona i es va implicar en la lluita antifeixista. La derrota republicana la va obligar a exiliar-se a França. En la Segona Guerra Mundial va col·laborar amb la resistència francesa durant l’ocupació d’aquest país per les tropes d’Alemanya. Fou detinguda pels nazis i deportada als camps d’extermini de Ravensbrück i Holleischen. Hi va romandre fins a l'alliberament i ha dedicat la vida a recordar aquelles companyes de captiveri a les quals va sobreviure i amb les quals va conèixer l'horror, però també la solidaritat. La seva vida va ser novel·lada per l'escriptora Carme Martí i ara puja als escenaris.

Crítica: Neus Català. Un cel de plom

11/07/2015

Un montaje magistral que nadie debería perderse

per Elisa Díez

Hace dos días pisé el horror y toqué el cielo. Nunca me cansaré de oír las historias de aquellos que sufrieron lo indecible, que están vivos por azar, de aquellos que no bajaron la cabeza y de los que hoy sus voces han de ser escuchadas, porque el horror se repite ahora en directo y nadie hace nada por evitarlo.

Escribo la crítica con lágrimas en los ojos, parecidas a aquellas que en medio de la oscuridad de la sala desfilaron mejilla abajo. Sí, yo conocía la historia de la Neus y la de otras mujeres que fueron torturadas por ser de una u otra manera, pero no por ello me impacta menos cada vez que lo vuelvo a sentir. Con un escenario casi vacío, la presencia de Mercè Arànega es lo único indispensable para que la maquinaria funcione. 

Sin aliento porque las palabras retumbas, se hacen vida y la imaginación es tan poderosa que no hace falta acción en directo. No hay violencia, más allá que la imagen proyectada contra la pared de la Neus. Las palabras son suficientes para que todo se remueva, y aunque sentada sólo puedas escuchar y llorar, maldices por dentro, porque sabes que en numerosos lugares del mundo, Neus Català tiene otros nombres y otros cuerpos.

Brillante la dramaturgia de Josep Maria Miró, el resumen de la vida de la Neus en las diferentes etapas es conciso pero lleno de fuerza. El tono no decae, palabra detrás de palabra el ritmo aumenta, no hay tiempo de respiro, la cruda verdad y realidad se revela ante los ojos de los espectadores que son incapaces de dejar de mirar, de escuchar y muchos de ellos caen en la lágrima. (...)

Trivial