Un tramvia anomenat desig

informació obra



Adaptació:
Oriol Tarrasón
Direcció:
Oriol Tarrasón
Intèrprets:
Jorge Albuerne, Pepo Blasco, Annabel Castan, Mireia Illamola, Josse De Pauw
Escenografia:
Oriol Tarrasón
Vestuari:
Les Antonietes
Il·luminació:
Iñaki Garz
Assesoria de moviment:
Fàtima Campos
Producció:
Les Antonietes, Temporada Alta 2015
Text:
Josse De Pauw
Sinopsi:

Ancorada en el passat i amb ínfules de classe, Blanche Dubois visita la seva germana Stella a Nova Orleans, una noia vital que viu el present amb el seu marit, el rude Stanley Kowalski. L’obra de Tennessee Williams és plena d’aquests personatges neuròtics, vehements, turmentats, sempre a punt per somiar que pugen a l’últim tren, el d'un tramvia anomenat desig. 

Condemnats a la derrota, són l’altra cara del somni americà. No volen la realitat, sinó el somni. Després de Brückner, Shakespeareo Txèkhov, Williams torna a acostar la jove companyia Les Antonietes a la reflexió sobre la condició humana.

Crítica: Un tramvia anomenat desig

24/01/2016

Potenciar el simbolisme

per Andreu Sotorra

Els espectacles de la companyia Les Antonietes, després de diverses propostes anteriors ben acceptades com 'El mal de la joventut', 'Stockman', 'Vània' o 'Somni americà', ja s'esperen ara amb una dosi d'expectació. Avesats a estrenar en sales mitjanes o petites, als de Les Antonietes no els fa res d'afrontar la magnitud de l'obra 'Un tramvia anomenat desig', de Tennessee Williams, amb només quatre intèrprets i en un escenari pràcticament despullat d'artificis, molt simbolista: una banyera amb aigua tèbia, dos ramells de bombetes, i dues fileres de banqueta com si fossin les d'un vestuari esportiu. Damunt del modest habitatge de Nova Orleans on viu la parella formada per Stella Dubois i Stanley Kowalski, s'escolta la remor del tramvia. I una il·luminació tènue matisa les tensions internes que l'arribada de la Blanche Dubois provoca a casa de la seva germana i que Tennessee Williams va deixar anar en aquesta obra com una mena de catarsi personal.

A Oriol Tarrasón, dramaturg i director, li ha sortit aquesta vegada una versió que se centra en el que té de més essencial l'obra. I aquesta concentració fa que la trama deixi de banda els personatges secundaris i de rebot faci guanyar un protagonisme absolut a Blanche Dubois (Annabel Castan), la germana que es presenta inesperadament a casa de Stella Dubois (Mireia Illamola) i el seu marit polonès, Stanley Kowalski (Jorge Albuerne), on només hi posa els peus de tant en tant l'amic d'Stanley, el tranquil i afable Mitch (Pepo Blasco). Blanche pensar només passar-hi uns dies, que s'allargaran en el temps, i tragina una maleta on no només hi ha quatre papers de notaria de la família, una dotzena de cartes d'amor i unes escasses peces de roba de recanvi, sinó també el llast amagat i confús d'un passat tèrbol que Blanche arrossega, des de la mort de la mare malalta, el seu matrimoni malaguanyat i trencat amb un jove de qui descobreix l'homosexualitat amagada, la feina deixada enrere de professora i la mala fama que arrossega de la seva estada en un hotelet de mala mort durant la fugida, una travessia que, lluny de caure en l'oblit a casa de la seva germana, recreix amb la bestia salvatge que treu de dins el cunyat polonès amb qui Stella viu a Nova Orleans en una història de parella plena de concessions i submissió que ell no respecta ni tan sols quan Stella està embarassada i la tomba a terra d'un ventallot.

La posada en escena d'Oriol Tarrasón potencia el simbolisme de la banyera com a refugi immaculat de Blanche Dubois, escenes amb il·luminació difusa i un moviment de l'actriu Annabel Castan que marquen la línia per on travessa el seu personatge, entre la presumpta candidesa i innocència de la noia educada en un ambient reclòs fins al despertar sensual que enfervoreix el brutal Stanley i que entendreix el bonàs de Mitch. (...)

Trivial