Decadent, abandonat, patètic, però també valent i divertit... Així és l'antiheroi que protagonitza aquesta peça, tan aplaudida al West End com a Broadway.
És el dia de Sant Jordi, patró d'Anglaterra, i en una localitat rural que aquell dia acull la fira del comtat, Johnny “el Gall” Byron surt del remolc on viu. Les autoritats el volen desnonar per poder construir al solar que ocupa i un pinxo li vol clavar una pallissa... És l'home més odiat del poble? Potser, però també és el més estimat: els amics volen que surti amb ells de festa i el seu fill el reclama perquè passin junts el dia visitant la fira... És una mena de Falstaff del nostre temps, un personatge modern però que al·ludeix constantment a una Anglaterra medieval idealitzada mentre beu, consumeix drogues o eludeix les autoritats que el persegueixen... Tot plegat constitueix el retrat d'una Gran Bretanya que perd el contacte amb les arrels, l'estampa d'un món rural esclau dels seus propis mites que, en fer paleses les seves realitats més ombrívoles, fa miques les visions idealitzades de la vella Albió.
El muntatge s'inspira en Jerusalem, un himne compost per Sir Hubert Parry sobre uns versos de William Blake el 1916. Extremament popular al país, el tema ha estat proposat fins i tot com a himne nacional anglès.
Signa el muntatge un director de cinema i dramaturg, gran admirador de Harold Pinter, que es va fer conegut amb obres com Mojo(també convertida en un film el 1997). El porta a escena Julio Manrique, un actor i director sempre atent a les mostres més interessants de la dramatúrgia anglòfona contemporània, que ha signat muntatges que van d'El curiós incident del gos a mitjanit a La partida (Grec 2014), per esmentar-ne només alguns. Interpreta el paper de Johnny (Mark Rylance en el repartiment original) Pere Arquillué, un actor amb una extensa i aplaudida trajectòria en teatre, cinema i televisió, que ha demostrat el seu instint teatral apostant per posades en escena com la de Primer amor (vista al Grec 2010), de Samuel Beckett (vista al Grec2010); El Preu, d’Arthur Miller (vista al Grec 2016) o Art de Yasmina Reza (2018), entre d’altres.
Premi en la categoria d'actor. Premis de la Crítica 2019
Escrita pel dramaturg i director teatral britànic Jez Butterworth, i molt ben traduïda al català per Cristina Genebat, Jerusalem és una obra densa i extensa inspirada en la lletra de la cançó “Jerusalem”, un himne no oficial, compost per Sir Hubert Parry el 1916, a partir d’uns versos de William Blake recollits en el prefaci del poema Milton (1804) dedicat a John Milton.
La direcció de Julio Manrique copsa la immensa i complexa càrrega emocional que deixa anar l’obra i sap dosificar-la prou bé. L’adrenalina s’enfila a un punt àlgid i s’hi manté just fins al moment en què el sistema nerviós comença a desestabilitzar-se; aleshores la tensió física baixa uns decibels, tot i que l’emocional rau latent i amatent dins la calma aparent del bosc de Flintock. Breus ràfegues de solidaritat, tendresa, desig o amistat que només arriben a insinuar-se, sense arribar a mostrar-se obertament, doten de profunditat psicològica uns personatges extrems sota els efectes de les drogues i l’alcohol.
Amb cognom de poeta i sang gitana, acostumat a fer i anar a la seva, sol i sense lligams, Johnny Byron és un personatge grandiós –perquè Pere Arquillué és també un actor grandiós–; un gall de baralla que es llança al seu darrer combat conscient del que això implica i de les seves conseqüències.
Víctor Pi, sublim, interpreta l’excèntric professor tocat per les muses i els psicòtrops; Albert Ribalta, un Wesley complaent i pocapena que fluctua entre el que és i el que d’ell se n’espera; Chantal Aimée, especialment encertada com a Dawn; Marc Rodríguez, un cop més en la pell d’un tipus de personatges que li escau particularment bé; David Olivares; Elena Tarrats, actriu i cantant; Adrian Grösser, Guillem Balart, Anna Castells i Clara de Ramon com la colla d’adolescents desbocats que s’apleguen sota les ales protectores i devastadores d’aquest gall salvatge que exerceix de mestre i de guru, però també com a ase dels cops, i Jan Gavilan/Max Sampietro es mouen còmodament per un magnífic espai escenic dissenyat per Alejandro Andújar idoni per a espais de grans dimensions.
La pàtina dels mites, de Shakespeare i Blake; l’ombra de l’Anglaterra rural, profunda, fosca... el ressò de l’especulació urbanística, de l’abús de menors, de la manca d’oportunitats per als joves... i la música són presents en aquest dia de festa major al poble. És Sant Jordi. L’aire ja fa olor d’estiu i la natura, especialment la humana, fa eclosió violentament. És temps de venjances i de malediccions, i per al Gall, l’hora de despertar els gegants.