Jerusalem

informació obra



Direcció:
Julio Manrique
Intèrprets:
Pere Arquillué, Elena Tarrats, Chantal Aimée, David Olivares, Marc Rodríguez, Víctor Pi, Guillem Balart, Adrian Grösser, Anna Castells, Clara de Ramon, Albert Ribalta
Escenografia:
Alejandro Andújar
Vestuari:
Maria Armengol
Il·luminació:
Jaume Ventura
So:
Damien Bazin
Vídeo:
Francesc Isern
Caracterització:
Núria Llunell
Ajudant de direcció:
Xavi Ricart
Sinopsi:

Decadent, abandonat, patètic, però també valent i divertit... Així és l'antiheroi que protagonitza aquesta peça, tan aplaudida al West End com a Broadway.

És el dia de Sant Jordi, patró d'Anglaterra, i en una localitat rural que aquell dia acull la fira del comtat, Johnny “el Gall” Byron surt del remolc on viu. Les autoritats el volen desnonar per poder construir al solar que ocupa i un pinxo li vol clavar una pallissa... És l'home més odiat del poble? Potser, però també és el més estimat: els amics volen que surti amb ells de festa i el seu fill el reclama perquè passin junts el dia visitant la fira... És una mena de Falstaff del nostre temps, un personatge modern però que al·ludeix constantment a una Anglaterra medieval idealitzada mentre beu, consumeix drogues o eludeix les autoritats que el persegueixen...  Tot plegat constitueix el retrat d'una Gran Bretanya que perd el contacte amb les arrels, l'estampa d'un món rural esclau dels seus propis mites que, en fer paleses les seves realitats més ombrívoles, fa miques les visions idealitzades de la vella Albió.

El muntatge s'inspira en Jerusalem, un himne compost per Sir Hubert Parry sobre uns versos de William Blake el 1916. Extremament popular al país, el tema ha estat proposat fins i tot com a himne nacional anglès.

Signa el muntatge un director de cinema i dramaturg, gran admirador de Harold Pinter, que es va fer conegut amb obres com Mojo(també convertida en un film el 1997). El porta a escena Julio Manrique, un actor i director sempre atent a les mostres més interessants de la dramatúrgia anglòfona contemporània, que ha signat muntatges que van d'El curiós incident del gos a mitjanit a La partida (Grec 2014), per esmentar-ne només alguns. Interpreta el paper de Johnny (Mark Rylance en el repartiment original) Pere Arquillué, un actor amb una extensa i aplaudida trajectòria en teatre, cinema i televisió, que ha demostrat el seu instint teatral apostant per posades en escena com la de Primer amor (vista al Grec 2010), de Samuel Beckett (vista al Grec2010); El Preu, d’Arthur Miller (vista al Grec 2016) o Art de Yasmina Reza (2018), entre d’altres.


Crítica: Jerusalem

04/07/2019

Que brille la energía

per Alba Cuenca Sánchez

En la primera escena en la que aparece, el marginado John Byron sale cojeando de la sucia roulotte en la que vive y se toma su tiempo para prepararse y beberse de un trago un batido de leche, huevo, un chorro de alcohol y una buena pizca de polvo blanco. No hace falta mucho más para que entendamos enseguida ante qué tipo de personaje nos encontramos: Malhablado, sucio, violento, bebedor, misógino y sin ningún tipo de vergüenza. Poco a poco, irán incorporándose al improvisado patio en medio del bosque sus seguidores, a cada cual más variopinto y marginado, entre ellos un ejército de jóvenes sin demasiado porvenir que encuentran en ese trocito de bosque un espacio en el que dejarse llevar.

Jerusalem no es un relato narrativo sino una larga obra de atmósfera. En ella se nos invita a ser testigos de unas vidas estereotipadas que se consumen por el patetismo y los sueños frustrados y que recuerdan mucho a los personajes del irlandés Martin McDonagh. Se trata pues de un texto en el que la amargura aparece camuflada por fiestas desfasadas, invenciones delirantes, humor negro y la (reiterativa) narración de sueños imposibles, patriotismo y misticismo que, con una largada considerable y una carencia de evolución –muchas de las escenas podrían interpretarse en distinto orden o incluso suprimirse y no pasaría nada- podría caer fácilmente en un proyecto monótono y tedioso.

Y es en este punto donde entra en juego Julio Manrique. El director sabe aprovechar la vitalidad de las escenas festivas y dotarlas de ritmo, agilidad y energía. Ciertamente las tres horas se pasan volando con una actividad frenética, luces y proyecciones de Jaume Ventura y Francesc Isern respectivamente y una amplia selección musical como ya es habitual en las obras de Manrique. Y por supuesto no se puede obviar al reparto, especialmente brillante en las escenas colectivas, capitaneados por un Pere Arquillué arrasador que transmite con cada parte de su cuerpo, desde la mirada instigadora hasta la cojera que mantiene durante las 3 horas. Una mención merece también la angelical voz de Elena Tarrats, cuya presencia llena el Grec cargada de emotividad. En cambio, los momentos en los que el mundo “civilizado” entra en escena tienden más a la exageración y a la poca naturalidad. En definitiva, un montaje de envergadura para agigantar un texto que por sí solo resulta difícil de digerir.