L’escenari, indret per excel·lència del dispositiu teatral, protagonitza el nou muntatge de La Veronal
Des de la primera imatge mental, la primera projecció d'una idea inspiradora, a la primera vegada que s'aixeca el teló d'un espectacle, hi ha tota una successió d'esdeveniments que comencen a precipitar-se amb la força d'una bola de neu vessant avall. Tot el que passa en aquest interval de temps travessa la vida dels que formen part de tot l'entramat, des del director fins a l'espectador que arriba en l'últim moment.
Tots, en major o menor mesura, posem part de la nostra vida en el que fem i per això hi ha molta veritat dins de la ficció que es mostra damunt de l'escenari.
Opening Night reflecteix la profunda admiració que tinc com a director escènic per la pel·lícula de John Cassavetes, de la qual he pres el títol. Gena Rowlands va dir en una ocasió «Vivíem per al cinema. Van ser anys intensos i apassionants. Els millors de la meva vida.» La meva vida han estat les arts escèniques des que vaig fundar La Veronal ja fa més de 10 anys i he viscut cada experiència i cada projecte des de totes les dimensions que formen el procés. Per això, en aquesta obra basada en la meva pròpia experiència, vull mostrar-li al públic tot el que passa des d'aquesta primera idea inicial en totes les seves dimensions, des de l'immaterial i psicològic fins al que és físic i tangible.
Aquesta obra acaba allà on han començat totes les altres, quan el silenci s'apodera de la sala i es conté la respiració perquè el teló està a punt d’aixecar-se.
Sembla que fos ahir que La Veronal sorprengués amb la seva dansa elàstica, enroscant els cossos els uns amb els altres generant buits infinitament amb títols com Rússia o la divertida i lúcida Islàndia. En general, deambulaven (amb la dramatúrgia del Conde de Torrefiel) per l'abisme i per una mirada un punt provocadora (qui no recorda la Vespino a Fira Tàrrega al muntage Los pájaros muertos?).
Després de fer un canvi de pas, d'obrir-se a un altre tipus de moviment que alterna els seus autòmates i mirades neutres amb grans desplaçaments amb faldilles que sembla que patinin en comptes de caminar de pressa a Sonoma l'estiu passat, ara tenim una altra postal de la companyia d'autor: l'elegància. la companyia ha tingut sempre present l'estètica i uns vestuaris (sí que s'han desempallegat dels mitjons blancs de cama llarga) amb molt de vellut i transparències en una escena aparentment buida i canviant (Siena) però es produia en un cotext d'angoixa que deixava inquieta la platea. Aquest Opening night és probablement, dels títols més plàcids. Perquè es passa per l'angúnia i la incertesa del procés de creació pero ensenyant-ho des de la peça acabada, amb la llum i el relat ja disposat per a donar màxima esplendor a l'escena i als ballarins. Deien que feien un homenatge als tècnics i acomodadors; en realitat, els hi fan una picada d'ullet i els conviden a intervenir en la coreografia movent barres, telons, i amb un espai de trapes de parets mòbils, i de canals de ventilació que amaguen i escupen fantasmes.
La dramartúrgia, potser massa simple, evoca la discussió coneguda entre l'intèrpret i el seu personatge, entre la realitat i el misticisme. I es deixa embriagar pels fantasmes, pels records , per les nits brillants en la Sala Gran del TNC. És una peça amable, vistosa, exigent pels intèrprets, que es preocupa més del normal que l'espectador vagi recuperant el fil. La Veronal va anar desfent-se de text projectat a mesura que avançava la seva trajectòria. Com l'espai sonor, apareixia a la darrera capa, com un filtre més final. A Opening night els sorolls foscos s'apaguen amb la llum de la música clàssica. I la paraula és dita en francès formant part de la base de l'obra, del seu esquelet: podrien canviar les paraules (o reduir-se) però no pas eliminar aquest personatge misteriós que surt d'entrecaixes ovacionada només començar l'espectacle, amb un francès ampul·lós.
Dèiem que semblava ahir que comencessin a ballar els de La Veronal (amb Marcos Morau com a bandera inconfusible que també ha coreografiat Kukai Dantza a Oskara o La Compañía Nacional de danza a Nippon-Koku, entre molts d'altres) però, en realitat, la companyia porta ja més de 15 anys de carrera i està a punt d'actuar al Palau dels Papes d'Avinyó: en els moments més complicats laboralment parlant (per les anul·lacions de moltes actuacions l'últim any, a causa de la pandèmia), ha aparegut l'oferta més mediàtica internacionalment. I l'elegància rega l'escena ofegant incerteses i món inquiets, que tant commouen.