Premis i càstigs

informació obra



Dramatúrgia:
Ciro Zorzoli
Direcció:
Ciro Zorzoli , Dino Mustafic
Intèrprets:
Ivan Benet, Mamen Duch, Carolina Morro, Marta Pérez, Carme Pla, Albert Ribalta, Jordi Rico, Àgata Roca, Marc Rodríguez
Escenografia:
Alejandro Andújar
Vestuari:
Alejandro Andújar
Il·luminació:
Carlos Lucena
Caracterització:
Eva Fernández
Producció:
Grec 2015 Festival de Barcelona, T de Teatre , Teatre Lliure
Autoria:
Ingmar Villqist
Sinopsi:

Referent de l'escena teatral argentina més nova, Zorzoli ja havia utilitzat el món del teatre per interrogar-se sobre els codis i les regles que, de manera conscient o inconscient, regeixen la conducta dels éssers humans i marquen les seves relacions. Ho va fer a Estado de ira, que l'any 2010, al Festival de Otoño a Primavera de Madrid, va entusiasmar la crítica i els espectadors, entre els quals els membres de la companyia T de Teatre.

Fascinats per la manera com Zorzoli parlava sobre les relacions humanes, per un sentit de l'humor tan divertit com inquietant i per la manera com il·luminava les zones més fosques de l'ésser humà, van anar a Buenos Aires i van proposar al director fer un espectacle plegats. El resultat és aquest "Premis i càstigs", en el qual l'argentí torna a explorar les qüestions relacionades amb la representació escènica i convida la companyia catalana a submergir-se davant el públic en els mil i un plecs que genera la relació entre un actor i el personatge que interpreta.

Crítica: Premis i càstigs

05/07/2015

EXERCICIS D´ACTUACIÓ

per Ferran Baile

Teatre dins del teatre, una sessió d´assaig sobre l´art de l´actor, en la que successivament actors i actrius esdevenen alumnes i professors. Un escenari obert neutre, un gran llenç blanc i els actors mig amagats en un quartet d´espera que van mirant encuriosits al públic, mentre el públic va acomodant-se. Mirar i ser mirats. Un joc teatral en que es mostren sistemes d´aprenentatge i  tècniques i s´ironitza sobre els mètodes. Tot comença amb un seguit de situacions certament còmiques i hilarants. Els actors van vestits-disfressats a l´estil de finals del segle XIX, però l´acció és intemporal.

L´espectacle va filant situacions independents molt ben defensades per un magnífic treball coral d´un conjunt d´actriu i actors de reconeguda solvència. Però, la dramatúrgia va perdent força i les situacions s´ allargassen fins arribar als exercicis de comèdia de situació finals on no s´enten molt bé el drama rural “gaucho”, interpretat en català, ni on ens duen les dissertacions sobre la realitat i la ficció o la recerca de la veritat mitjançant la mentida. Proposta inicial interessant que sembla quedar-se finalment a mig camí.  Al final queda, axó sí, un notable treball dels actors-actrius amb las T de Teatre al front (Mamen Duch, Agata Roca, Carme Pla i Marta Pèrez), compartint protagonisme amb altres coneguts actors com Albert Ribalta, Marc Rodríguez i Jordi Rico, que ja havien col.laborat amb les T de Teatre en diverses ocasions i l´Ivan Benet, que si afegia en aquest muntatge.

La dramaturgia i la direcció és del dramaturg, actor, director i pedagog argentí Ciro Zorzoli, format a la Escuela Municipal de Arte Dramático de Buenos Aires, on segueix donant classes i tallers. Investigador infatigable de les complexes relacions i reaccions humanes. De fet aquest espectacle neix d´un  taller realitzat amb alumnes a l´Argentina. Estado de ira, estrenada el 2011 al Teatro Metropolitan i nascuda també d´un procés d´investigació teatral, és el seu més recent i reconegut espectacle, guanyador de forces premis a l´Argentina, entre ells el de millor direcció per Zorzoli.

T de Teatre va ser creat el 1991 per cinc joves actrius recent graduades de l´Institut del Teatre de Barcelona (Mamen Duch, Rosa Gamiz, Miriam Iscla, Carme Pla i Àgata Roca). El seu primer espectacle, Contes misògins, va ser guardonat amb el Premi de la Crítica de Barcelona al millor espectacle revelació de la temporada i va ser molt representat entre els anys 1991 al 1993. La seva segona creació, Homes, també va ser molt celebrada representant-se entre 1994 i 1997, així com la següent Criatures, del 1998 al 2001. En aquest darrer muntatge ja no hi era Rosa Gamiz, que va ser substituïda per Marta Pérez, si bé va tornar a actuar amb la companyia al següent muntatge 15 (2006). Del 2001 al 2006, van estar treballant a la sèrie televisiva de creació pròpia Jet Lag. El 2007 van estrenar Com potser que t´estimi tant, amb text i direcció de Javier Dualte. Miriam Iscla va deixar la companyia desprès d´aquest muntatge. Totes elles han alternat el treball dins T de Teatre amb treballs individuals amb altres companyies i a la televisió i al cinema. T de Teatre és una garantía de qualitat i un exemple de permanència, d´amistat i de respectuós i brillant treball en equip. En tots els seus treballs hi ha hagut una component d´amplia creació col.lectiva i han col.laborat amb dramaturgs com Sergi Belbel, Albert Espinosa, Paco Mir, Joan Ollé i David Plana entre d´altres.  www.tdeteatre.com