Se mira pero no se toca, niña

Nous formats | Teatre

informació obra



Intèrprets:
Esmeralda Colette
Sinopsi:

«“Se Mira Pero No Se Toca, Niña” és un monòleg de moltes veus que pretenen dialogar amb els dols no resolts de la guerra, la migració forçada i el meu present capitalista. A través dels relats de la meva àvia i dels meus familiars, vull reescriure la història d’una forma oral, recuperant els referents dels meus avantpassats, removent i compartint els secrets que formen part de la memòria col·lectiva oblidada.»

Catalana d’extraradi filla d’una infermera gallega i d’un pintor andalús, de família nombrosa i treballadora. He estudiat sempre a l’escola pública, en un ambient precari i divers, envoltada d’un paisatge estancat per la corrupció immobiliària, entre grues, violència, llibres, quadres abstractes i vinils antics.

M’he format a l’Institut del Teatre, he fet treballs molt diversos per sostenir les meves necessitats materials d’existència, crec en l’experiència com a discurs i en la intuïció com a coneixement elevat, canto, escric, dibuixo, soc cocreadora del col·lectiu teatral LAS HUECAS.

Em vull posicionar al centre des dels marges, jugant amb els límits de la teatralitat i la performance, combinant diverses disciplines artístiques com el vídeo i la música en directe, posant sempre el cos i la paraula al servei de la creació escènica; exposant-me innocent, però sinistra, entre l’infantil i l’adult. Mitjançant les arts efímeres, vull qüestionar les relacions de poder i els relats dominants de la història; proposo un joc escènic capaç de destronar el que és seriós i convencional, amb una descarada despreocupació immoral, però conscient del dolor i dels desastres. Vull qüestionar-ho tot des d’una posició d’alegre vulnerabilitat, apropant allò desterrat i oblidat, provocant i col·locant al públic en un rol actiu.


#Bonnescèniques

Convocatòria de La Bonne conjuntament amb l’Antic Teatre per donar suport a la creació, divulgació i desenvolupament de les arts escèniques

L’aliança d’espais promoguts per la cultura de base és sempre necessària, però és sobretot en temps convulsos quan es torna imprescindible. Aquesta ja és la quarta convocatòria de residències escèniques que obrim, i volem seguir oferint espais oberts de co-creació durant molt més temps, esdevenint així un espai innovador i un viver de producció i intercanvi.

És per això que ens fa especial il·lusió unir-nos de nou a la comunitat del barri per elaborar la convocatòria per a les residències escèniques d’enguany, que preparem amb l’antic teatre – Espai de Creació, centre Cultural i Social independent amb l’ànim de donar resposta a les creadores per accedir a espais de treball, assaig i exhibició.

Crítica: Se mira pero no se toca, niña

28/06/2022

Es pot trencar un cantir amb una ventada?

per Jordi Bordes


Esmeralda Colette és una de les actrius de Las Huecas (Aquellas que no deben morir) que, ara, presenta un projecte en solitari, barrejant els reptes de la seva mare per a progressar i sortir de les misèries del camp i d'una vida de supervivència i la de la pròpia actriu que ha abandonat el pragmatisme i se sent feliç creant inspirant-se en, digem-ne, les formes dels núvols. El seu fil vermell deu estar fet de sobretaules familiars sobre els privilegis dels terratinents i cacics i la migradesa de la vida camperola. Unes diferències que van créixer arran de la Guerra Civil (que va tallar cap possibilitat de dignificar la vida dels pagesos i que va enaltir el Poder de l'Esglesia, de l'Exèrcit i, directament, del diner). Per això, la seva fantasia és recuperar les cançons de treball al camp, la veu dels obrers i dels derrotats a través de la memòria històrica. Però el bust de Franco impedeix que cap planta s'aixequi del peu de la seva estàtua. Si més no, d'entrada.

Joan Brossa va fer una escultura “per xiular” l'alcalde franquista Josep Maria de Porcioles, un dels majors especuladors de la ciutat durant el franquisme. Pretenia sublevar el concepte d'escultura per enaltir un personatge i convertir-lo en una forma de criticar-lo. Iago Pericot construiria Guillotina, decades més tard, com a intenció de catarsi col·lectiva. Ara, Colette, deixa un bust de Franco sobre d'una cadira i només l'abraça i li dona uns aparents cops simpàtics al rostre (tothom veu la ràbia amb la que propina aquestes bufetades, que són doloroses perquè arriben massa tard, per a un dictador que va morir al llit) en el quadre final. Sens dubte, és on hi ha més agror de tot el treball, tot i que ella s'hagi tapat amb un capgròs d'una nena de ríxols, aparentment ingènua.

L'univers de Colette coincideix amb el de Las Huecas per un ritme lent, amb moltes pauses. Potser amb la companyia aquests llargs silencis queden compensat per la presència de les diferents intèrprets. Ara, tot i el deliri musical, l'espectador se sent desemparat, sense saber què significa, cap a on transita la peça. Colette parla del seu testimoni personal, com Carla Rovira ho faria en el seu relat de Màtria (amb la mare a l'escenari i tot). Fa alguna mirada ràpida a la seva infància de família immigrant que coneix el català gràcies als anime de TV3, que la connecta amb Bàrbara Mestanza (Pocahontas o la verdadera historia de una traviesa) i amb algunes imatges provocadores com les de Juana Dolores (Massa diva per a un moviment assembleari). Però la contundènca, en realitat, s'atenua en el darrer moment. Com un joc buscat, d'escapar-se de l'evidència. Com una autocensura política que, en realitat, ja deixa entreveure perfectament quina és la seva ideologia que finta el Poder. Colette deuria ser una nena inquieta que hauria trencat més d'un plat, perquè no parava de mirar.. i de tocar. I els pares i els avis li deurien repetir aquella cantarella de l'"es mira però no es toca". Però la curiositat, la seva ànima d'artista, l'obligava a tocar i a jugar-hi. Els esclops de Rodrigo Cuevas (Trópico de Covadonga) com la jaqueta torera de Glòria Ribera (Parné) indiquen aquesta contradicció de nostàlgia per un passat familiar i alhora denúncia de no haver-se sabut aixecar contra els Poderosos durant dècades. És una peça de militància velada (amb els textos projectats) però que, a sota, hi ha una queixa de tots els que, veient que es produïen injustícies, no van saber alçar-se i establir un mínim equilibri de classes. Colette es queda amb les formes dels núvols, sense cremar contenidors. Però els núvols els mouen les ventades. I d'un cop de vent pot caure una escultura que no es pereix cap pedestal per a honorar-lo.