Individualitat i altruisme, inspiració i compromís, innovació i tradició... La vida és una guerra d’idees i l’escriptora Ayn Rand tenia clar quin era el seu bàndol. Ivo van Hove, artífex d’un dels grans èxits del Grec 2013 porta a escena la seva novel·la més famosa.
Què ha de fer un creador, mantenir-se fidel als seus ideals o trair-los per tal d’assegurar-se l’èxit? Cal sacrificar-se pels principis propis o sobreviure adaptant-se a les exigències de la comunitat? L’escriptora Ayn Rand responia aquestes preguntes el 1943 en un best-seller que parla de la lluita entre individualisme i col·lectivisme en l’arena política però, especialment, en l’ànima humana. La història que explica The Fountainhead té com a protagonista l’arquitecte Howard Roark, que es nega a fer concessions als seus clients encara que això el condemni al fracàs i l’oblit. Rand utilitza el món dels arquitectes, i en concret el moment en què les tendències modernes de l’arquitectura del segle XX s’enfrontaven al classicisme dominant, com a metàfora per parlar de temes com l’art, la creació i la integritat. Però també per explicar-nos la història d’amor entre Roark i la seva amant, Dominique Francon, dues ànimes embrancades en una lluita extrema per la seva llibertat i autonomia. Música en viu d’autors que van explorar els nous sons del principi del segle XX, i un ús del vídeo que posa davant la mirada dels espectadors esbossos arquitectònics i articles periodístics són alguns dels instruments per acostar al públic una història que ens parla de creació i ideals personals.
El director Ivo van Hove i el Toneelgroep Amsterdam assumeixen el repte de portar la novel·la a escena després d’haver meravellat els espectadors barcelonins del Grec 2013 amb les Tragèdies romanes de Shakespeare.
Ivo van Hove i la companyia Toneel Groep Amsterdam ho han tornat a aconseguir: arribar a l'excel·lència escènica. L'any passat amb Shakespeare, ara portant a escena la novel·la The Fountainhead (1943) escrita per Ayn Rand, un best-seller des de la seva publicació. Espai escènic funcional, il·luminació meravellosa, tractament de la imatge perfecte, música en directe i unes interpretacions estratosfèriques. Treball col·lectiu que paradoxalment es posa al servei d'una història que reivindica l'individualisme més absolut. Un text de plantejament simple que enfronta individu i societat amb un protagonista, un arquitecte esdevingut heroi randià. I una història d'amor on les dones no sortim gaire ben parades.
Espectacle excel·lent i de visió obligatòria per a una obra que en el meu cas no em convenç, ni aquesta ni la filosofia de l'objectivisme creada per Ayn Rand.