Vader (Pare)

Teatre | Dansa

informació obra



Producció:
Grec 2014 Festival de Barcelona, Theater im Pfalzbau (Ludwigshafen), Royal Flemish Theatre-KVS (Brussel·les), Hellerau European Center for the Arts (Dresden), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Théâtre de la Ville (París), Maison de la Culture (Bourges), La Rose des Vents (Villeneuve d'Ascq), Le Printemps des Comédiens (Montpeller)
Direcció:
Franck Chartier
Companyia:
Peeping Tom
Dramatúrgia:
Gabriela Carrizo
Ajudantia de direcció:
Gabriela Carrizo, Seoljin Kim, Camille De Bonhome
Intèrprets:
Leo De Beul, Marie Gyselbrecht, Hun-Mok Jung, Simon Versnel, Maria Carolina Vieira, Yi-Chun Liu, Brandon Lagaert, Eurudike De Beul
Composició musical:
Raphaëlle Latini, Ismaël Colombani, Eurudike De Beul, Renaud Crols
Il·luminació:
Peeping Tom, Giacomo Gorini
Vestuari:
Peeping Tom
Escenografia:
Peeping Tom, Amber Vandenhoeck
Sinopsi:

La companyia que va seduir els espectadors del Grec 2012 amb l’aplaudit muntatge "32 rue Vandenbranden" porta a Barcelona la primera part d’un tríptic de dansa i teatre sobre pares, mares i fills.

Vader transcorre a la zona de visites d’una llar d’avis, els alts murs de la qual suggereixen que l’acció té lloc a les profunditats. Al mig de les tenebres, en un lloc entre el món dels vius i el món dels morts, hi ha la figura del pare, que sembla distanciar-se cada cop més de la comunitat humana. El seu progressiu esvaïment es dibuixa, no des de la història d’un ésser individual, sinó des de la mitologia del pare. En unes escenes que esclaten en acció i s’aturen sobtadament, la seva figura sembla alhora divina i ridícula, posseïdora d’una vida mental de vegades rica i de vegades desconnectada, decadent, buida. Potser el seu passat amaga un secret profund o potser és boig o víctima dels deliris. La resta de residents i el personal de la llar d’avis se’l miren divertits o amb odi, amb afecte o indiferents. La peça es desenvolupa en l’ampli territori entre la percepció i la  realitat, mostrant la manera com el temps sembla alentir-se per als més grans, igual que el ritme dels seus gestos; el discurs articulat es percep com a estàtic i la música com a soroll, o el món mateix només sembla tenir sentit com a encarnació d’un record. Amb agudesa i saviesa, Vader explora el moment en què els records (o potser són fantasies i al·lucinacions?) d’un home gran, una mena de Don Quixot dels nostres dies, amenacen constantment de convertir en fantasies les realitats de la vida diària.

Premi de la Crítica 2014 en la categoria d'espectacle de dansa internacional.

Crítica: Vader (Pare)

18/07/2014

Fantástico Peeping Tom en su retrato de la vejez

per Imma Fernández

Fantástico Peeping Tom en su humorístico, tierno e irónico retrato de la vejez. En Vader (Pare), que inicia una trilogía sobre la familia, la aplaudida compañía belga lleva su danza y talento a una residencia de ancianos, adonde Leo, el septuagenario padre del título, llega arrastrado por el hijo. Se confunden presente y pasado; la realidad y los pensamientos de un Leo que intentará agarrarse a la vida –al piano con el que recobra la ilusión (interpretando Feelings) o seduciendo a un grupo de mujeres aduladoras– y acabará limpiando a escobazos (en boca del hijo) los trapos sucios de su memoria. La doble vida que llevó, con el abandono de la familia y una ristra de amantes.

A los conflictos paterno-filiales, el director Franck Chartier quiso agregar la denuncia social, tras conocer en Bruselas un asilo donde a los ancianos les enterraban en vivo en un sótano. De ahí una escenografía de altísimos muros y con unos pequeños ventanales que en uno de los gags limpia una escoba extralarga. La fantasiosa puesta en escena convierte la residencia en una sala de fiestas, con músicos de pega e ingeniosos números de humor absurdo que dibujan la cruel realidad del deterioro físico y mental; la fragilidad, la demencia y la soledad de la tercera edad. Así, vemos cómo una joven y bella cantante va envejeciendo durante su canción hasta acabar compitiendo con Leo en una carrera en silla de ruedas, y, en otro solo, una bailarina se retuerce compulsivamente sobre su cuerpo para intentar calzarse y descalzarse.

El mensaje nos llega y conmueve envuelto en mágica poesía, en un festival para los sentidos a cargo de los excelentes y multidisciplinares intérpretes. Bolsos iluminados que flotan, discursos en idiomas ininteligibles, bailes de yos y unos soberbios bailarines que arrastran por el suelo su danza acrobática, desmelenada y contorsionista. El escaso texto alimenta la culpa y la crítica (como cuando aparece un atolondrado hijo que solo tiene media hora para visitar al padre o se anuncian por el interfono las estrictas normas de la residencia). Al final, Leo, pasadas las cuentas con el hijo y con sus recuerdos, volverá al piano para desaparecer en él. Poético adiós de un maravilloso montaje que tendrá su continuación en Moeder (Mare) y Kinderen (Nens).