L'hort de les oliveres

informació obra



Intèrprets:
Mercè Arànega, Carles Canut, Antoni Comas, Rubèn de Eguía, Oriol Genís, Robert Gonzalez, Marta Ossó, Mont Plans, Aina Sánchez
Escenografia:
Jordi Roig
Il·luminació:
David Bofarull
Vestuari:
Maria Araujo
Producció:
Teatre Nacional de Catalunya
Assesoria de moviment:
Roberto G. Alonso
Autoria:
Joan Sales
Dramatúrgia:
Àlex Rigola
Companyia:
Sungsoo Ahn Pick-up Group
Sinopsi:

Després de la mort del patriarca de la família Bofill, a la gran casa pairal de l'Hort de les Oliveres només s'hi va quedar la minyona, la qual ara es disposa a preparar-ho tot perquè els Bofill s'hi reuneixin i hi celebrin la Setmana Santa, tal com havien fet sempre mentre hi era el pare.

Es tracta segurament de l'última celebració que podrà acollir la finca abans que sigui venuda contra l'última voluntat del difunt i aquells terrenys carregats d'arbres, d'història i de records personals acabin reconvertits en una urbanització de segones residències per a turistes russos delerosos de gaudir del sol de la Costa Brava.

Uns voldran vendre, per treure's un pes de sobre i no caure en la pobresa; d'altres s'hi oposaran. I així, la disputa pel futur de l'herència s'acabarà convertint en un delirant espectacle musical, en una gran Passió contemporània.

A estones sento un desig fortíssim d’escriure per al teatre un vodevil o una comèdia. I l’escriuré, si res no m’ho impedeix, però la donaré al teatre no pas abans de la fi de 1903...

Això ho va escriure Txèkhov en una carta d’abans de L’hort dels cirerers.

Jo, pobre poeta local,
a vegades també sento aquest desig fortíssim.
I finalment m’he decidit. No sé
si serà un vodevil o una comèdia o una tragèdia,
o una mica de tot.
Com serà? No ho sé.

(Narcís Comadira, L’Hort de les Oliveres)

Edat recomanada: a partir de 16 anys

Crítica: L'hort de les oliveres

26/05/2015

Metàfora d’una Catalunya en hores baixes

per César López Rosell

Molts ingredients per confeccionar el menú d'una obra que intenta, ni més ni menys, que oferir un retrat de la Catalunya actual a partir de la història d'una família. 'L'hort de les oliveres', de Narcís Comadira, és una peça d'alt contingut simbòlic, en què Txèkhov ('L'hort dels cirereres'), Shakespeare ('Hamlet') i la mort i passió de Crist compareixen com paral·lelismes / referents per contribuir a edificar un relat arrodonit per la força de la seva component musical.

Subtitulada com 'Una òpera de Catalunya', la producció permet desenvolupar la reconeguda vessant lírica d'un Xavier Albertí que es mostra molt inspirat en la selecció dels temes que perfumen la, a estones, poc consistent narració. És una tragèdia, una comèdia o un vodevil? Quan Narcís Cordelira, el personatge que oficia com a poeta / narrador i alter ego de Comadira (Oriol Genís), expressa els seus dubtes sobre el gènere de l'obra que vol escriure en realitat està dient que en ella hi ha una mica de tot. I un molt de element al·legòric. En conjunt, la proposta és un territori escènic en el què l'actual responsable del TNC, i plausible activista de la recuperació dels nostres dramaturgs, es mou com peix a l'aigua.

L'argument no pot ser més previsible. En un moment de crisi econòmica i de valors, a la família Bofill se li presenta, després de la mort del patriarca, l'oportunitat de vendre als russos una finca amb un hort d'oliveres (al·lusió al passatge evangèlic). S'hi construirà una urbanització de luxe, amb privilegiades vistes, destinada al turisme d'elit. Però perquè aquest lucratiu negoci es pugui fer realitat cal convèncer l'idealista 'hereu' Guillem (Ruben d'Eguía), que s'oposa a l'operació respectant els desitjos del seu pare i els de les seves pròpies conviccions.

El jove arriba a la finca, acompanyat del seu amic íntim (Ricard Farré), i allí s'enfronta a la resta dels membres del nucli familiar, encapçalats per la seva mare (Mercè Arànega) recolzada pel notari i amic de la família (Carles Canut ). Aquest aspira a portar a la vídua a la seva cleda d'interessos amorosos i econòmics, encara que ella viu a París on pot expressar lliurement la seva veritable inclinació sexual. Al mateix temps insisteix en restablir els llaços per casar a la seva filla (Aina Sànchez) amb l'hereu. La germana d'aquest (Marta Ossó) i el seu nòvio (Bruno Camps) ja han fet plans a compte dels diners que esperen rebre. Fins i tot el capellà del poble (el tenor i actor Antoni Comas) s'ha unit al sector dels que beneeixen l'operació pels beneficis que li reportaà a la seva parroquia. L’ombra de la corrupció és allargada .

Enmig d'aquest conflicte d'interessos, que permet visualitzar els fantasmes interiors de cada un dels personatges, hi ha la serventa i cuinera de tota la vida, amb les seves constants anades i vingudes i la seva meticulosa preparació del anyell pasqual (Mont Plans) per a l’ 'últim sopar' del final de Setmana Santa. L'actriu protagonitza un brillant monòleg inicial que serveix per introduir els personatges d'aquesta 'sagrada família'.

La situació creada, especialment amb l'asfixiant pressió sobre Guillem que es debat en un hamletià ser o no ser, vendre o no vendre, conduirà a un tràgic i catàrtic desenllaç. L'hereu, amb la seva autoimmolació d'impactant efecte plàstic que ens remet a la Passió, ha deixat de ser un obstacle per als interessos familiars.

El relat de Comadira incideix en el que ell mateix defineix com "situació terminal de Catalunya" dins del context europeu. El apocalíptic missatge proposa decisions radicals si és vol assegurar la supervivència d'un país sacsejat per les seves contradiccions. El pes de la família, de la influència de l'educació religiosa i temes com la sexualitat i la política apareixen en un complex entramat dramàtic que, com a mínim, convida a la reflexió. Amb alts i baixos, el muntatge ressalta amb lucidesa el perfil dels personatges. Albertí aconsegueix cohesionar al equip d'actors, en els quals tots però sobretot els més veterans defensen amb nota els seus rols. Capítol a part mereix el treball de Comas com mossèn Agustí Relats. Sobre el gira l'encaix musical, com a cantant i músic, desplaçant-se contínuament d'un extrem a l'altre de l'escenari i amb l l'ajut del piano de cua, teclat electrònic o l'harmònium, executar la banda sonora d'aquesta interessant producció d'indubtable segell contemporani fruit de la bona 'liaison' entre Comadira i Albertí.


Trivial