Ragazzo

informació obra



Direcció:
Lali Álvarez
Intèrprets:
Oriol Pla, Mari Pau Pigem
Ajudantia de direcció:
Quimet Pla
Il·luminació:
Núria Solina
So:
Pau Matas Nogué
Companyia:
Cia. Dara Teatre
Sinopsi:

Europa, estiu de 2001. La ciutat del Ragazzo viu la restricció de drets socials més gran que ha viscut el continent des de la Segona Guerra Mundial: les fronteres estan tancades, se suspèn el tractat de Schengen, es prohibeixen les manifestacions i reunions en algunes zones de la ciutat, es prohibeix estendre la roba als balcons. Detencions. Identificacions. 30.000 policies patrullen els carrers i no permeten l’entrada a la Zona Rossa, el lloc on els líders mundials del G8 estan realitzant una cimera.

Ragazzo, malgrat tot, viu l’estiu de la ciutat: fa poc han okupat amb uns amics un espai acollidor que han condicionat com a vivenda, està de vacances, té temps per escoltar música, llegir, cuinar, enamorar-se... i per participar al Fòrum Social Mundial que també s’ha instal·lat a la ciutat i on més de mig milió de persones discuteixen com seria aquest "altre món possible" que des de fa uns anys s’imagina com alternativa a la globalització. El seu destí quedarà marcat quan prengui la decisió de quedar-se a la Columna dels Desobedients, que s’ha proposat una acció pacífica de desobediència civil: violar el confinament de la Zona Rossa.

Què fer davant l'amenaça? Té legitimitat un govern que s'ha de blindar per decidir? Qui (i per a què) fa servir la  violència? Què és la impunitat? Un altre món és possible?

"Ragazzo" és un crit a la vida, a la dignificació de les històries personals, a la reivindicació de la memòria col·lectiva i de la Història que els amos del món mai escriuran per nosaltres.

Dedicat a la memòria de Carlo Giuliani, assassinat a Gènova el 20 de juliol de 2001.

Premi de la Crítica per a joves 2015

Oriol Pla premi de la Crítica Revelació 2015 per a aquest espectacle i per la seva intervenció a Be God Is)

 La directora Lali Álvarez, finalista a artistes revelació als Premis de la Crítica 2015


Crítica: Ragazzo

24/01/2023

La carne del símbolo antisistema

per Manuel Pérez i Muñoz

Pocos meses antes de la caída de las Torres Gemelas, un joven de 23 años, Carlo Giuliani, fue asesinado por la policía durante las protestas contra la cumbre del G8 en Génova. En 2015, la directora Lali Álvarez estrena una obra sobre el suceso después de un largo periodo de documentación. 'Ragazzo' se convierte en un éxito -premios de la crítica, el Serra d'Or-, y su entregado intérprete, Oriol Pla, se posiciona con este monólogo como uno de los actores más prometedores de su generación. La obra vuelve ahora a La Villarroel, una gira de despedida que aventuran definitiva. ¿Sigue mereciendo la pena verla? Por supuesto. 

Han pasado más de veinte años desde aquel G8 de 2001. Líderes que participaron como Putin aún ostentan el poder en el orden mundial y, con las sucesivas crisis, la desigualdad ha aumentado. Aún tiene sentido volver a plantear la necesidad de un cambio, se llame 15-M o Fridays For Future. Pero todo eso es solo el trasfondo de la historia. Que nadie espere en la pieza arengas políticas o discursos manidos. Lo que se expone es simplemente la intimidad de un chico normal que no aspira ni quiere transformarse en un símbolo de la lucha antisistema. Fuma, diserta, se enamora, se enfada ante la injusticia. Late por toda su habitación un consustancial sentimiento de rebeldía asociado a su edad, como en la literatura 'beat', como en el mejor cine de los setenta de Coppola, Scorsese y compañía. Sin jóvenes que piensen que otro mundo es posible estaríamos perdidos

Han pasado ocho años desde que Oriol Pla sorprendió con un trabajo actoral apabullante, poniendo toda su energía y dominio del cuerpo al servicio de un personaje antológico. Ya no tiene la edad del protagonista, y en todo el tiempo transcurrido ha ganado dos Gaudí y un Ondas. Al volver a meterse en la piel de Giuliani aún brilla la chispa de la inconsciencia en sus ojos. También un control de la empatía más maduro, cuando mira al público para buscar su complicidad, cuando se deja ir en su gestualidad aparentemente dispersa pero tremendamente certera en su efecto catalizador. Encanta, seduce. Los más jóvenes que abarrotan la sala se identifican con él, los mayores recuerdan cuando en la sangre aún latía la posibilidad de un cambio.

La tragedia llega a su fin. El trepidante final se ceba contra la violencia del instante olvidando aquel escrito de Pasolini que recuerda que los policías también "estaban en la parte equivocada", que los culpables son los que ordenan desde los despachos. Eso también se aprende con el tiempo.

LLEGEIX LA CRÍTICA A 'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA'